23948sdkhjf

Jysk får bøde på halv million

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt møbel- og sengetøjskæden for at have markedsført tilbud på boxmadrasser så ofte, at priserne kunne vildlede kunderne.
Hvis man annoncerer med førpriser og besparelser, skal der være tale om prissammenligninger, der ikke vildleder. Det var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke tilfældet i alle situationer, da Forbrugerombudsmanden som led i sin håndhævelse af vildledningsforbuddet inden for prismarkedsføring gennemførte en stikprøvekontrol af Jysks brug af besparelsesudsagn i markedsføringen.

Efter at have undersøgt Jysks tilbudsaviser for priser i andet halvår af 2011 fandt Forbrugerombudsmanden ni boxmadrasser, der i op til halvdelen af de uger, der blev undersøgt, blev solgt til tilbudspris og med angivelse af besparelsesudsagn.

Ofte på tilbud
Jysk var af den opfattelse, at der var tale om kombinationstilbud, fordi boxmadrasserne i en del af ugerne blev solgt sammen med ben eller meder. Det var Forbrugerombudsmanden ikke enig i, men fandt, at der på grund af hyppige tilbudspriser var tale om ukorrekte normalpriser og dermed vildledende besparelser.

Boxmadrasserne har været på tilbud så ofte – i nogle tilfælde i 12 ud af de undersøgte 21 uger – at man ikke kan gøre den anførte normalpris gældende. Det gør i den forbindelse efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ingen forskel, om der i den enkelte uge har været annonceret en tilbudspris med eller uden ben/meder, fordi prisen under alle omstændigheder er så meget lavere end den normalpris, der sammenlignes med, og man kan blot lade være med at sætte benene eller mederne på boxmadrassen.

- En erhvervsdrivende må ikke i sine annoncer give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet. I denne sag har tilbudspriserne været gældende oftere end den angivne ’normalpris’. Det er klart vildledende, hvilket også giver sig udtryk i bødens størrelse, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Jysk har erkendt de faktiske forhold, og virksomheden har accepteret at vedtage en bøde udenretligt for vildledende markedsføring.

- Vi er ærgerlige over, at vi har tolket retningslinjerne omkring kombinationstilbud anderledes end Forbrugerombudsmanden, og vi har tilrettet vores markedsføring, siger Jysks kommunikationsdirektør Jonas Schrøder.

FAKTA
Sådan blev bøden udmålt
Ved vurderingen af bødens størrelse er der taget udgangspunkt i oplysningerne om Jysks markedsføringsudgifter. Det er alene de omdelte tilbudsaviser, der har været genstand for Forbrugerombudsmandens undersøgelse, som viste en længere periode med vildledende tilbudspriser.

Der har været nogle formildende omstændigheder i sagen, blandt andet har Jysk medvirket til sagens oplysning ved at oplyse om størrelsen af sine markedsføringsudgifter til brug for beregning af bødens størrelse.

På baggrund heraf har Forbrugerombudsmanden indstillet til politiet, at Jysk får en bøde på 500.000 kr., hvilket Jysk har accepteret at betale.

Regler om prisoplysninger
Vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 3, stk. 1, indebærer blandt andet, at en erhvervsdrivendes markedsføring ikke må indeholde vildledende eller urigtige angivelser. Det fremgår tillige af artikel 6 i EUs direktiv om urimelig handelspraksis – som markedsføringsloven skal fortolkes i lyset af – at markedsføringen ikke må vildlede forbrugerne til at foretage et køb.

Hertil kommer retningslinjerne for prismarkedsføring, der trådte i kraft den 1. marts 2010. Det følger heraf, at salgsfremmende udtryk, det vil sige udtryk der har til formål at fremme salget af en vare eller et produkt, kun må anvendes, hvis der er et reelt indhold i tilbuddet. For at der er tale om en reel normalpris, skal den ifølge retningslinjerne have været gældende i mindst seks uger, før tilbuddet annonceres.

Retningslinjerne er et udtryk for, hvad der er gældende praksis for markedsføringen inden for et generelt eller specifikt område, og er et resultat af forhandlinger mellem Forbrugerombudsmanden og alle relevante forbruger- og erhvervsorganisationer.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072