23948sdkhjf

Ny inspiration til møbler og bolig

Søren Thornberg, skaber af Bolig Magasinet, er gået online med iBoligen.dk. Idéen er at samle branchens kataloger og skabe et nyt mødested for inspiration til boligindretning.
At kampen om kunderne starter på internettet, er iBoligen.dk et godt eksempel på. Efter at have været online siden september i fjor blev det i januar måned til intet mindre end tre millioner sidevisninger for websitet, der samler de bedste kataloger fra producenter af køkkener, badeværelser, møbler og meget andet:

- Hvis du i dag skal have en ny bolig, så starter du ikke med at besøge EDC, Home og alle de andre. Du går på et af de sites, der tilbyder en oversigt over boliger til salg. Det samme gør sig gældende, når du skal købe bil. Bolig og indretning er et kæmpe marked, og jeg vil gerne skabe et inspirerende univers, der samler alt til boligen, fortæller stifter Søren Thornberg til Wood Supply.

Forretningsidéen er enkel. Ved at samle de bedste boligkataloger ét sted tilbydes forbrugerne et samlet overblik over, hvad der findes på markedet. Dermed får virksomhederne adgang til en stor mængde potentielle kunder, der leder efter nyt til deres bolig. Og mange af disse har allerede fundet vej til iBoligen. Alene i i januar måned opnåede BoConcepts 2013-katalog flere end 10.000 unikke visninger og knap en kvart million viste katalogsider, og tallene er nogenlunde tilsvarende for blandt andre Bolia, Illums Bolighus, Ikea, Eilersen og Multiform.

- For producenterne er det en udvidelse af deres katalogdistribution. For slutbrugerne er det et værktøj, der sikrer overblik. Tag for eksempel køkkenbranchen. Der findes måske 40 producenter i Danmark, men gennemsnitsdanskeren kan højst nævne en håndfuld. Vi vil gerne give mulighed for at få det hele med, fortsætter Søren Thornberg.

Ikke et tilbudssite
IBoligen.dk ser dagens lys i en tid, hvor flere og flere interiørvirksomheder begynder at få øjnene op for de muligheder, der findes online. Nye tal viser, at danskernes e-handel steg med næsten 20 procent til 54,7 mia. kr. fra 2011 til 2012. Samtidig får sociale medier og tilbudssites større og større betydning for kundens valg af butik og varer. Alligevel er Søren Thornberg og hans team af specialister overraskede over, hvor hurtigt det er gået med at sprede kendskabet:

- Jeg er gammel magasin-mand og var klar over, at det ville blive en stor udfordring at få potentielle kunder til at forstå, hvad det er, vi vil sælge. Jeg var derfor noget nervøs for reaktionen, da vi satte strøm til den 1. september, men det har godt nok været positivt. Vi har kørt på med markedsføringen siden midten af december og er i fuld gang med at kontakte de virksomheder, der har ligget her gratis i testperioden. Responsen er god, og samtidig har flere producenter selv henvendt sig for at komme med. Vi har endda eksempler på virksomheder, der har fået lavet et decideret onlinekatalog eller tilrettet deres eksisterende løsning for at komme med hos os, fortæller Søren Thornberg.

På nuværende tidspunkt råder iBoligen.dk over knap 330 kataloger, og Søren Thornberg vurderer, at sitet fremadrettet vil have et nogenlunde fast niveau på cirka 400 kataloger, der dækker segmenterne fra 'mid price' til 'high end'.

- Som udgangspunkt er vi selvfølgelig interesserede i at få så mange med som muligt, men vi vil ikke have alt ind. IBoligen er ikke et tilbudssite. Vi vil inspirere, og det skal komme til udtryk gennem de kataloger, vi tager ind, understreger han.

Videreudvikling og eksport
Efter den positive start er troen på konceptet stor, og Søren Thornberg og hans folk er derfor også i fuld gang med at forberede det næste skridt i sitets udvikling:

- Lige nu er iboligen katalogbaseret – det næste bliver at gøre sitet mere interaktivt. Vi har allerede i dag fokus på det individuelle og tilbyder brugeren at lave egen ’lookbook’, der giver mulighed for at sammensætte et personligt katalog på kryds og tværs af alle de kataloger, der findes på iBoligen. Vi har også planer om at integrere e-handel og arbejder netop nu på at finde ud af, om det fx skal være en iBoligen-shop med udvalgte varer, eller en funktion hvor man kan købe direkte fra producenternes egne webshops. En idé kunne også være at oprette en home basar med mulighed for blandt andet at købe og sælge udstillingsmodeller, fortæller han og fortsætter:

- Når vi er oppe at køre i Danmark, skal vi forholdsvist hurtigt trykke på knappen til Sverige og Norge. Der er mange fælles træk i forhold til skandinavisk design og arkitektur, som kan udnyttes, og mange af kunderne arbejder også i Sverige og Norge. Så lige nu har vi mange projekter, som vi gerne vil videre med. Omvendt skal man heller ikke gabe for højt, men tage én ting ad gangen. Først og fremmest er iBoligen en udvidelse af producenternes katalogdistribution, et nicheprodukt, og det er udgangspunktet, slutter han.

FAKTA
Bag iBoligen.dk ligger mange års brancheerfaring. Søren Thornberg var manden bag Bolig Magasinet, som han grundlagde i 1997 og solgte videre til Benjamin Medier i 2001. Siden 1998 har han drevet eget reklamebureau med speciale i katalogproduktion. Her er det blandt andet blevet til mere end 95 millioner trykte kataloger for Ikea og 4½ år som reklamepartner for Bolia.com.

IBoligen.dk åbnede i september 2012 og har i de første to måneder af 2013 opnået 4.423.090 sidevisninger og 114.691 unikke besøgende.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078