Klumme: Hvor svært skal det være?
Øgede administrative byrder er ikke vejen frem, hvis virksomhederne skal have gode vækstbetingelser.
Det drejer sig for eksempel om regler om produktsikkerhed, krav om at redegøre for leverandørkæder, krav om dokumenteret bæredygtighed og meget andet.
Kravene kommer både fra markedet og fra myndighederne, og det bliver stadig mere komplekst for en virksomhed at navigere. Samtidig lægger det beslag på betydelige ressourcer, som virksomheden i stedet kunne bruge på at drive og udvikle forretningen.
Kravene er i de fleste tilfælde velbegrundede. Det er klart at der skal være styr på forbrugersikkerheden. Materialer eller delkomponenter fra underleverandører må ikke have illegal oprindelse. Og hensynet til bæredygtighed i produktionen og ressourcebevidsthed er fornuftigt og kommet for at blive.
En gennemsnitlig virksomhed inden for træ- og møbelindustrien stilles dagligt overfor en lang række krav til dokumentation: Overholdelse af krav fra offentlig indkøbsvejledning, CE-mærkning, EU-regulering mod import af ulovligt fældet træ og træprodukter, REACH, og en mangfoldighed af andre reguleringer. Konsekvenserne ved ikke at overholde reglerne bliver til stadighed skærpet, og der kan falde klækkelige bøder og endog fængselsstraf, hvis reglerne overtrædes.
Som sagt er hensigten for det meste prisværdig og ligger lige for, hvis man vil være en ansvarlig virksomhed, men for en mindre eller en mellemstor virksomhed, er udgift til administration af dokumentationskravene betydelige – særligt i lyset af det generelle høje omkostningsniveau som virksomheder er underlagt i Danmark.
Øgede administrative byrder er ikke vejen frem, hvis virksomhederne skal have gode vækstbetingelser. Det gælder ikke mindst for de mindre og mellemstore virksomheder, hvor de mange administrative byrder vejer tungt i dagligdagen. Derfor har politikere og myndigheder, med ansvar for tilrettelæggelse af dokumentationskrav og kontrol, et stort ansvar for at skabe balance mellem samfundsmæssige hensyn og de administrative byrder, som påføres virksomhederne.
TA anbefaler derfor, at dokumentationskrav fremover bygger på følgende tre principper:
- International regulering er altid at foretrække frem for snæver national regulering, så danske virksomheder ikke stilles dårligere end deres udenlandske konkurrenter.
- Stræb altid efter mindst mulig administration og undgå overlappende regulering, så virksomhederne kan have fokus på forretningen frem for dokumentation og afrapportering.
- Ens skabelon for regler, vejledninger og dokumentationskrav må være standard, uafhængigt af hvilket ministerium der sætter kravene.
Måske overhaler virkeligheden alle de fromme ønsker, men det er vores opgave at forbedre rammevilkårene for at drive virksomhed i Danmark.