23948sdkhjf

International møbelmesse Køln 2005

Trods stigende konkurrence på det globale møbelmarked er Dirk-Uwe Klaas, executive director for foreningen Tyske Møbelindustri, optimistisk på Vesteuropas vegne.
Kilde: Træ og Industri, December 2004.
Tekst af Kaj Hansen, Træ og Industri.

Trods stigende konkurrence på det globale møbelmarked er Dirk-Uwe Klaas, executive director for foreningen Tyske Møbelindustri, optimistisk på Vesteuropas vegne.

Global konkurrence
Når man sammenligner tallene for den totale omsætning på møbelområdet i de europæiske lande, er det en realitet, at lande som Polen, Rumænien, Tjekkiet, Slovakiet og de baltiske lande, hvis økonomier vil vokse med stadig større hastighed, allerede er ved at blive nye produktionscentre. For ikke at nævne Kina, der med sin eksponentielle vækst uomtvisteligt er konkurrent nummer ét på hele produktionsområdet.

Forsigtig optimisme
Den globale situation tegner for nogle et truende billede: Hvad nu hvis vi i Vesteuropa outsourcer produktionen til de nye økonomier, og selv bliver udkonkurreret, kunne spørgsmålet lyde? Men ifølge Dirk-Uwe Klaas er situationen ikke helt så dramatisk. For et kik på statistikkerne viser, at der efter flere år med negative tendenser er ved at tegne sig et mere positivt billede. Og det er særligt på køkkenområdet, man mærker et opsving i salget.

Hjemmet som megatrend
Som noget nyt har imm cologne etableret et såkaldt trend board, bestående af et internationalt ekspertpanel af designere, konsulenter og trendforskere, som på en workshop blandt andet har diskuteret og registreret nogle sociale fænomener, der kendetegner den globale livsverden. Herudfra har man så defineret nogle nøgletendenser, som altså direkte er blevet overført på møbel- og indretningsområdet. Dette trend forecast er manifesteret i den spritnye bog Interior Trends 2005, udgivet af Koelnmesse GmbH i samarbejde med German Design Council. Bogen, som er en visuel lækkerbisken med sprudlende farver og organiske former, informerer os om, at fænomener som tid, transformation, kulturel mangfoldighed og ikke mindst emotionelt design er udnævnt som globale trends for 2005.

Visionen om det ideelle hjem
Ideal House er et fast indslag på imm cologne, hvor internationale designstjerner får frie hænder til at give deres bud på den ideelle bolig. Tidligere har designere som Karim Rashid, Konstantin Gricig, Campana- og Bouroullec-brødrene været repræsenteret, men i 2005 er turen endelig kommet til de kvindelige designere. Besøgende kan således opleve hollanske Hella Jongerius og spanske Patricia Urquiola på møbelmessen i januar 2005, hvor de på hver deres måde har tænkt sig at udfordre ideen om det ideelle hjem.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068