0105 TEMA: VOC miljøkrav - vigtigt at få overblikket fra 2005
Artikel i Træ og Industri
Januar 2005
Virksomheder, som udleder VOC’er (Volatile Organic Compounds = flygtige organiske forbindelser), har i en årrække været omfattet af en række krav til udledningen givet ved Miljøstyrelsens luftvejledning (vejl. nr. 2, 2001) og ved Miljøstyrelsens Lugtvejledning (vejl. nr. 4, 1985). I maj 2002 kom der nye krav for en række brancher i forbindelse med Danmarks implementering af EU’s VOC direktiv fra 1999. Kravene er beskrevet i bekendtgørelse nr. 350 af 29. maj 2002, den såkaldte VOC bekendtgørelse.
Virksomheder, som er omfattet af VOC bekendtgørelsen, skal overholde bekendtgørelsens emissionsregler og ikke luftvejledningens. Virksomhederne er dog stadig omfattet af luftvejledningens og lugtvejledningens krav til forureningsbidraget i omgivelserne, det såkaldte immissionskoncentrationsbidrag (illustreret i figur 1) og herunder kravet til skorstenshøjder.
Hvorfor har vi fået den nye bekendtgørelse?
Formålet med EU’s direktiv fra 1999 og hermed den danske bekendtgørelse fra 2002 er på europæisk plan at reducere koncentrationen af ozon i den nedre atmosfære. Ozon dannes under indvirkning af sollys ved en reaktion mellem VOC’er og NOx (nitrogenoxider; fra biler og kraftværker). Ozon er et meget giftigt og skadeligt stof og giver bl.a. anledning til luftvejslidelser og skovdød. Når medlemslandene, herunder Danmark, skal overholde bekendtgørel sens krav, er formålet således ikke at reducere koncentrationen af VOC i virksomhedernes omgivelser, men at beskytte det regionale europæiske miljø.
Generelle tidsfrister – vigtigt at få et overblik fra 2005
Alle nyetablerede anlæg skal overholde VOC bekendtgørelsens krav ved opstart. Bestående anlæg, der øger emissionen med 10% eller mere (gældende for store anlæg med forbrug på mere end 10 tons pr. år) eller 25% eller mere (gældende for små anlæg med et forbrug på mindre end 10 ton/år) skal overholde kravene, når de tages i brug eller ved produktionsudvidelse. I forbindelse med miljøgodkendelser og senest den 31. oktober 2006 skal der indsendes anmeldelse iht. bekendtgørelsens bilag 5 om, hvordan anlægget vil kunne overholde kravene pr. 31. oktober 2007. Allerede i 2005 vil det derfor være meget fornuftigt at begynde at analysere sin situation, således at beslutningerne er på plads til 2006.
Hvad siger kravene?
Kravene for træ- og møbelindustrien er vist i tabel 1. Som det fremgår af tabellen, er der for visse aktiviteter forskellige metoder til at overholde kravene. Det gælder for overfladebelægning, hvor man i stedet for at overholde emissionsgrænser og krav til diffus emission kan vælge at anvende den såkaldte reduktionsplan. For træimprægnering kan man som alternativ til at overholde en koncentration på 100 mg/m3 vælge at overholde et forbrug på maksimalt 30 g/m2 behandlet træ. Virksomheder, som er omfattet af VOC bekendtgørelsen, skal desuden hvert år til tilsynsmyndigheden udarbejde en VOC massebalance, som detaljeret beskriver alle indgående og udgående VOC strømme (bekendtgørelsens bilag 4). VOC bekendtgørelsen stiller specielle krav, dersom man anvender produkter eller hjælpestoffer med visse halogenerede forbindelser. Der er her særlige krav til rapportering og afvikling for visse R-mærkede stoffer.
Hvilken metode skal man vælge til at overholde kravene i VOC bekendtgørelsen?
Virksomheder, som har overfladebelægning, kan vælge mellem to metoder til at overholde VOC bekendtgørelsens krav, nemlig:
1. Overholde emissionskrav samt kravet til diffus emission
2. Overholde kravene til reduktionsplanen.
Hvis man ved, at man allerede nu kan overholde emissionskravene, vil det være oplagt at anvende kravsæt 1.
Virksomheder, som har effektive luftrensningsanlæg, vil normalt vælge at overholde kravene for emissioner og diffus emission. Kan dette krav ikke overholdes nu eller ved en eventuel produktionsstigning, vil det være fornuftigt at se på, om reduktionsplanen er en god løsning. Ud fra bekendtgørelsen kan der her beregnes følgende krav til det maksimale gennemsnitlige VOC indhold for alle anvendte produkter og stoffer:
Årligt forbrug på 15-25 tons VOC:
Maksimalt 61% VOC
Årligt forbrug på >25 tons VOC:
Maksimalt 50% VOC
Virksomheder, som overfladebehandler med både VOC holdige og ikke VOC holdige produkter (f.eks. UV-hærdende eller vandfortyndbare produkter), vil ofte med fordel kunne vælge reduktionsplanen, da beregningen tager udgangspunkt i mængden af samlet tørstof i de anvendte produkter.
Vigtigt at gennemføre en samlet vurdering
Hvis man vælger at anvende reduktionsplanen (f.eks. ved at skifte til en større andel af UV-hærdende produkter), er det dog vigtigt, at man undersøger, om man stadig vil kunne overholde luftvejledningens og lugtvejledningens krav til forureningsbidraget i omgivelserne. Det er her vigtigt, at man ikke blot ser på den nuværende situation, men inddrager virksomhedens strategiplan med henblik på en langsigtet planlægning.
Yderligere oplysninger
Der skal gøres opmærksom på, at nærværende artikel ikke erstatter læsning af VOC bekendtgørelsens fuldstændige tekst eller anden relateret lovgivning. Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til artiklens forfatter, Knud Erik Poulsen, tlf. dir. 43 48 67 48, e-mail: kep@carlbro.dk