23948sdkhjf

"Forbrugertillid matcher desværre fortsat vintervejret"

Forbrugertillidsindikatoren landede på -2,1 i marts mod -2,0 i februar. Dansk Erhverv forventer dog, at forbrugertilliden, ligesom vejret, så småt vil tø op.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugerforventningerne ikke har rokket sig ud af stedet, idet forbrugertillidsindikatoren landede på -2,1 i marts mod -2,0 i februar.

Forbrugertillidsindikatoren belyser befolkningens vurdering af den aktuelle og fremtidige situation dels for egen økonomi, dels for samfundsøkonomien.

- Forbrugertilliden er en indikator, der har været hårdt ramt de seneste år, hvilket desværre også har vist sig at være en meget realistisk og nøgtern bedømmelse af dansk økonomi. Efter at man så småt havde genvundet tilliden til økonomien i 2010, begyndte det at gå hurtigt nedad bakke i 2011, siger erhvervsøkonomisk chef Bo Sandberg fra Dansk Erhverv og fortsætter:

- Siden da har forbrugertilliden været negativ, og den har desværre også fra starten af 2013 befundet sig et stykke under nulpunktet trods både skattelettelser og kraftigt dyk i inflationen. Det er formentlig især den fortsatte jobusikkerhed i både den private og offentlige sektor, som er vigtigste årsag til det relative sortsyn.

Mange små lyspunkter i dagens forbrugerforventninger – fører til forventning om positiv forbrugertillidsindikator i løbet af de næste par måneder.

Dansk Erhverv hæfter sig ved, at der er lyspunkter i flere af de vigtige underkategorier i forbrugerforventningerne:

- De tre første forbrugertillidsundersøgelser i 2013 har trods alt ført til gradvis bedring af flere af de parametre, der er afgørende for den fremtidige økonomiske vækst. Flere regner i marts med en bedre økonomisk situation for familien om et år end tilfældet var i januar. Det samme gælder synet på dansk økonomi som helhed, ligesom der også er sket en markant bedring af vurderingen af den aktuelle økonomiske situation (fra nettotal på -13,0 i januar til -7,8 i marts) i Danmark. Flere regner også fortsat med at have mulighed for at spare op. Især de førstnævnte indikatorer rummer meget vigtig forbrugerpsykologi og på den baggrund må det forventes, at også den samlede tillidsindikator vil bevæge sig opad og op i det positive felt i løbet af de kommende måneder, siger Bo Sandberg.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062