23948sdkhjf

0105: ZOW 2005 i Bad Salzuflen

Artikel i Træ og Industri Januar 2005

ZOW 2005 i Bad Salzuflen

Kilde: Træ og Industri, Januar 2005.
Tekst: Kaj Hansen, Træ og Industri.

Mødested for trendsættere og markedsplads for innovationer Flyrejse for danske gæster

Fra den 21.-24 februar 2005 skrives i Bad Salzuflen det 11. kapitel i ZOW-historien. Vel vidende at denne B2B-event gælder som præsentations platform for underleverandører til møbelindustrien, indretningsvirksom heder og snedkere, præsenterer næsten 600 udstillere fra 30 lande deres produktnyheder og innovationer – ZOW er helt klart trendbarometer for den kommende sæson. Da det tyder på, at konjunkturen i møbelbranchen er stigende, mærker man en lettere optimisme hos udstillerne. Med deres nyheder skal udstillerne nok gøre alt for at kundernes optimisme ikke skuffes.

Innovationer danner kernen for alle messer. Derfor afholdes der for tredje gang de såkaldte »Innovation Scouts«, som går på jagt efter de absolutte nyheder. Allerede nu registreres en stigende deltagelse i konkurrencen og indtil den 4. februar kan udstillerne tilmelde deres produktnyheder. Juryen, der består af 8 topfolk fra møbel- og underleverandørbranchen, får det sikkert ikke let ved at vælge »Top Ten« blandt alle tilmeldte produkter. De udvalgte virksomheder danner traditionelt grundlag for en presserundgang på messens anden dag. En folder, der udleveres ved indgangen, indeholder informationer om vinderne.

Hvilke trends dukker op i 2005? På området »overflader og fronter« spiller retrobølgen viderehen en rolle. Men der våges også et blik ind i fremtiden. Både mediterane og fantasy-mønstre findes i overfladernes struktur og farver. Struktur er nøgleordet, da den ikke kun skal kunne ses, men også føles. Det gælder for alle produkter, om de er af metal eller træ.

Eksotiske, multifunktionale og psykologiske emner
På den ene side står varme og emotioner bagved de nye overfladestrukturer. På den anden side udviser de klassiske moderne møbler en endnu større funktionalitet. De kraftige ensfarvede farver, som f.eks. »chokolade«, spiller stadig en dominerende rolle. Børstet stål og aluminium er i kombination med andre materialer stadig trendsættere.

Overflader af træ fremviser nye eksotiske trends som f.eks. eukalyptus, zebrano og makkassar. Wengé og pæretræ er stadig fremme – dog kun til et lille elitært marked. De lyse træsorter som bøg, ahorn og birk er relevante for markederne i Skandinavien og Tyskland.

Hos beslagproducenterne registreres en ny trend til at designe beslag. De skal ikke kun være funktionelle, men også se godt ud. Beslag skal opfylde mange krav, som f.eks. lydløshed, ergonomi og desuden skal de optimere møblets fulde udnyttelse – specielt i køkkenmøblerne.

I midtpunktet: lys og belysning
Man forventer innovationer indenfor LEDteknologien, som fremover byder på helt nye muligheder. Lys har en psykologisk betydning som man kan tage indflydelse på. Nye trends er f.eks. en form for belysning, der går udover den kendte dimming. Man taler om lysdesign, der fremhæver møblets formsprog.

Igen er ZOW 2005 i Bad Salzuflen mødested for trendsættere, igen er det her, branchens topfolk opdager produktnyheder, får ideer og fører konkrete forhandlinger – i en prægnant atmosfære, der kendetegnes af et højt kommunika tionsniveau. Informationer om ZOW hos Lis Nørgaard, info@denmarkconsulting.de

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109