0105 TA: Nye rådgivningspåbud fra Arbejdstilsynet
Artikel i Træ og Industri
Januar 2005
Hvad gør virksomheden, hvis den får et rådgivningspåbud?
Hvis din virksomhed modtager et påbud om rådgivning, skal der laves en kontrakt med en autoriseret arbejdsmiljørådgiver. Denne kontrakt udfærdiges med udgangspunkt i selve påbuddet, hvor der vil være en præcis formulering af, hvilke problemer der skal løses. Arbejdstilsynet fastlægger ikke omfanget af rådgivningsydelsen eller prisen herfor. Det er et forhold, der forhandles mellem virksomhed og rådgiver. Virksomheden skal orientere Arbejdstilsynet, når aftalen med rådgiveren er indgået.
Der findes to typer rådgivningspåbud: problempåbud og periodepåbud.
Problempåbud
Et problempåbud gives til din virksomhed, hvis der inden for nærmere afgrænsede områder findes så alvorlige og komplicerede arbejdsmiljøproblemer, at der kræves særlig sagkyndig bistand for at løse dem. Et problempåbud vil i lighed med almindelige påbud være forsynet med en frist for, hvornår påbuddet skal være efterkommet. Når påbuddet er efterkommet, skal virksomheden give tilbagemelding om dette til Arbejdstilsynet. Denne tilbagemelding skal både være påtegnet af virksomheden og den autoriserede rådgiver.
Periodepåbud
Et periodepåbud gives til din virksomhed, hvis Arbejdstilsynet vurderer, at virksomhedens egen arbejdsmiljøindsats er mangelfuld, og der samtidig er væsentlige arbejdsmiljøproblemer. Eksempelvis hvis virksomheden har mangler i arbejdspladsvurderingen (APV) eller sikkerhedsorganisationen, samtidig med at der er givet problempåbud. Periodepåbuddet bliver givet for en et- eller toårig periode afhængig af, om virksomheden har henholdsvis under eller over 20 ansatte. Når perioden er udløbet, skal virksomheden give en tilbagemelding til Arbejdstilsynet, som er påtegnet af den autoriserede rådgiver. Har virksomheden i løbet af denne periode opfyldt et eller flere problempåbud, gives tilbagemeldingen til Arbejdstilsynet, efterhånden som påbuddene bliver løst.
Den autoriserede arbejdsmiljørådgiver
De arbejdsmiljørådgivere, der kan benyttes ved rådgivningspåbud, skal have en autorisation, som Arbejdstilsynet udsteder. Den autoriserede arbejdsmiljørådgiver kan enten være autoriseret til at dække enkelte påbudsområder eller alle påbudsområder. Din virksomhed kan på den måde selv finde og anvende den rådgiver, som I finder bedst kvalificeret. På
Arbejdstilsynets hjemmeside www.at.dk findes en liste over autoriserede arbejdsmiljørådgivere.
DI følger den ny praksis
Når der som her indføres nye instrumenter i arbejdsmiljøreguleringen, vil der altid NYT FRA TRÆETS ARBEJDSGIVERFORENING være en periode, hvor såvel virksomheder som Arbejdstilsynet skal finde sig til rette og udvikle en fornuftig praksis. DI vil følge denne proces tæt. DI er derfor interesseret i at høre, hvis der på din virksomhed skulle blive givet rådgivningspåbud, som I mener ikke er berettiget.