Skovby har skruet op for salget
KRISEKNUSER: Hurtig tilpasning, opbakning fra medarbejderne og flere rejsedage i salgsafdelingen bringer Skovby Møbelfabrik fornuftigt gennem krisen.
Virksomheden fra Galten ved Aarhus blev – som størstedelen af den danske møbelbranche – hårdt ramt af den økonomiske lavkonjunktur, der fik omsætning og indtjening til at styrtdykke fra 2008 til 2009.
Den familieejede producent af møbler i hårdt træ har dog formået at holde skindet på næsen og kan glæde sig over en nogenlunde stabil udvikling med sorte tal på bundlinjen.
Massiv opbremsning krævede hurtig handling
Da opbremsningen i markedet ramte Skovby Møbelfabrik, var det efter en travl periode – og virksomheden var således polstret med en god ordrebeholdning, der sikrede en blød landing.
Men det stod hurtigt klart for direktør Preben Rasmussen og den øvrige ledelse, at opbremsningen var massiv og global, så der måtte handles hurtigt:
- Vi måtte i gang med at tilpasse os omgående og vi satte ind på alle områder i organisationen, fortæller Preben Rasmussen til Wood Supply.
Væk med de gamle fordomme
Som noget af det første blev fokus skærpet på debitorstyring og lagerreduktioner – og der blev fulgt kraftigt op på betalinger for at undgå tab på kundesiden.
- Det var vigtigt for os at fastholde et højt likvidt beredskab. Også for at sikre en fremadrettet handle frihed, påpeger Preben Rasmussen.
Gamle fordomme måtte ryddes af bordet og diskussioner vige for en ”det kan og skal kunne lade sig gøre”-holdning.
- Vi tog systematisk fat alle steder og justerede på mange små ting. Der handlede meget om forøget fokus, herunder på at forbedre flowet, og undgå stopklodser i produktionen. Vi har fået gennemløbstiden markant ned og sikret væsentlige reduktioner i lagrene – både ind og ud af virksomheden, fortæller Preben Rasmussen.
Stærk opbakning fra medarbejderne
Heldigvis oplevede Skovby Møbler en stærk opbakning fra medarbejderne, der var ekstremt motiverede og parate til at tage del i de forandringer, der var nødvendige for at afbøde virkningerne af den hårde opbremsning.
- Gode idéer fra medarbejderne har været vigtige, da vi ikke har investeret os til forøget effektivitet, betoner Preben Rasmussen.
Virksomheden har holdt fast i strategien om at have 'alt i et hus' i Danmark. Det sikrer optimale betingelser for at skabe innovative og produktive løsninger, mener Preben Rasmussen:
- Vi sourcer selvfølgelig mange komponenter i udlandet, men færdigvareproduktionen kræver høj faglig indsigt, som vi finder her i Danmark, forklarer han.
Satsning på salg og nye produkter
Frem for at krybe i ly for stormen, har Skovby Møbelfabrik valgt at skrue op for salgsindsatsen under krisen.
- Vi har øget antallet af besøgsdage og er generelt blevet mere aggressive i vores salg og markedsføring. Vores indsats har også båret frugt. Vi har fået åbnet op på mange markeder og har i dag flere forhandlere end tidligere, påpeger Preben Rasmussen.
Når pengepungen sidder fast i baglommen hos kunderne, og varerne fortsat flyder i overflod ud på markedet, så er den ubønhørlige konsekvens et betydeligt hårdere prispres, som er næsten umuligt at undvige.
Skovby Møbler har introduceret 25-30 procent flere nye produkter sammenlignet med perioden før krisen, men man har samtidig holdt fast i kernekompetencen, som er møbler af høj kvalitet og lang levetid.
- Langt de fleste markeder er fortsat pressede, men det ser mere positivt ud nu, end det gjorde sidst i 2012. Der er en svag vækst at spore igen, blandt andet på det amerikanske marked, slutter Preben Rasmussen.
Kriseknuserne
Wood Supply og de øvrige brancheportaler under Industry Supply Danmark sætter i denne uge fokus på virksomheder, der har formået at knuse krisen ved at levere positive resultater i en svær tid. Redaktionen har udvalgt tre virksomheder pr. portal blandt de indsendte forslag og kårer en samlet vinder som ”Kriseknuser 2013” på tværs af Industry Supplys portaler i starten af næste uge.
Wood Supply og de øvrige brancheportaler under Industry Supply Danmark sætter i denne uge fokus på virksomheder, der har formået at knuse krisen ved at levere positive resultater i en svær tid. Redaktionen har udvalgt tre virksomheder pr. portal blandt de indsendte forslag og kårer en samlet vinder som ”Kriseknuser 2013” på tværs af Industry Supplys portaler i starten af næste uge.