Logistik-boss: Sådan tilpasser Ikea sig moderne byboere
For få uger slog Ikea dørene op til et spritnyt varehus, og dermed udruller den svenske møbelkæde et logistikkoncept, der er skræddersyet til forholdene i storbyen.
Det nye varehus er nemlig ikke tilgængeligt i bil, men til gengæld skruer Ikea gevaldigt op for udbringning og hjemmelevering.
- Vi ved godt, hvad trenden er; Kunderne handler mere online, og det skal vi selvfølgelig omstille os til, siger Peter Langskov, som er Country Customer Fulfillment Manager hos Ikea Danmark.
Varehuset i København fungerer som en form for showroom, hvor kunderne kan se varerne i virkeligheden, inden de bestiller dem. Herefter står Ikea for at plukke og transportere varerne - to services som kunderne i høj grad selv stod for i de traditionelle Ikea-varehuse.
Dermed forsøger virksomheden at tilpasse sig efterspørgslen hos moderne byboer, der cykler eller tager toget, men samtidig er villig til at betale ekstra for leveringsservices.
Vi ved godt, hvad trenden er. Kunderne handler mere online, og det skal vi selvfølgelig omstille os til Peter Langskov, Country Customer Fulfillment Manager hos Ikea Danmark.
Splitter logistikken op
Selvom fokus er på webhandel og udbringning, har kunderne stadig mulighed for at få en række mindre varer i selve butikken. Og Ikea tilbyder også hjælp, hvis de selv ønsker at stå for transporten af dem. Butikken stiller nemlig elektriske ladcykler til rådighed, som kunderne kan låne.
- Vores logistik-setup må ikke være for stringent, og det skal afspejle kundernes behov. Det ændrer sig hele tiden, og derfor skal vi være klar til at følge med. Det forsøger vi, med det nye varehus i København, siger Peter Langskov.
På den måde er det nye varehus en videreudvikling af møbelkædens strategiske fokus på det såkaldte omnichannel-koncept.
Kort sagt går det ud på, at hele logistikkæden er splittet op, på en måde så kunderne selv kan til- og fravælge de forskellige services. Nogle plukker selv varerne og står selv for last-mile transporten, mens andre køber sig til en eller flere af de logistikservices.
- Det altafgørende for os er gennemsigtighed. Folk skal nemt kunne gennemskue hvilken del af prisen der kommer fra selve varen, og hvad der kommer fra plukke- eller transportservices, siger Peter Langskov.
Det altafgørende for os er gennemsigtighed. Folk skal nemt kunne gennemskue hvilken del af prisen der kommer fra selve varen, og hvad der kommer fra plukke- eller transportservices Peter Langskov, Country Customer Fulfillment Manager hos Ikea Danmark.

Logistik i tre etager
Som udgangspunkt kræver det nye varehus ikke en stor omlægning af selve logistikken hos Ikea.
Virksomheden havde nemlig i forvejen opbygget et system til omnichannel-strategien, og logistikken til det nye varehus er i høj grad en videreudvikling af den.
Selve varehuset har dog budt på nye udfordringer. I modsætning til Ikeas andre varehuse, er det nemlig i flere etager.
- Det har været udfordrende med det interne logistik-flow, fordi vi pludselig skal arbejde på tre etager i stedet for på et stort plan, hvor man bare kan køre varerne ind, siger Peter Langskov.
Møbelgiganten har desuden været nødt til at ruste op lagerfronten, for at tackle det stigende antal hjemmeleveringer. Det er blandt andet en af grundene til, at Ikea har købt det logistikcenter, som virksomheden tidligere lejede.
Lageret ligger i Hedehusene ved siden af hovedkontoret for DSV, der er en af Ikeas tætte samarbejdspartnere og transportleverandører. Med sine godt 133.000 kvadratmeter er det Danmarks næststørste logistikcenter.
Det har været udfordrende med det interne logistik-flow, fordi vi pludselig skal arbejde på tre etager i stedet for på et stort plan, hvor man bare kan køre varerne ind, Peter Langskov, Country Customer Fulfillment Manager hos Ikea Danmark.
Første af sin slags
Den nye butik er placeret ved Dybbølsbro på Vesterbro og er det første Ikea varehus i en større dansk by. Samtidig er det det største af den type city-varehuse som Ikea har åbnet globalt.
Derfor er det også endnu uklart, om det på sigt kan klare sig lige så godt, som de store klassiske Ikea-butikker, der allerede ligger uden for de store byer. Da varehuset kun har været åbnet i få uger, har Ikea nemlig endnu ikke mulighed for at oplyse, hvordan varehuset rent økonomisk klarer sig.
- Det er spændende at skulle bevise, at det her kan lykkedes. Heldigvis kan vi få en masse erfaringer fra mindre butikker, der fungerer efter samme koncept.
Læs mere om Ikea:
Ikea-logistikchef: "Vi må ændre vores forsyningskæder"