Topchef forlader HTH, Invita og Uno Form
Den danske virksomhed Nilfisk henter Jon Sintorn ind som ny administrerende direktør. Det betyder, at Nobia, den svenske koncern bag de danske køkken-brands HTH, Invita og Uno Form, skal have ny topchef. Det har både Nobia og Nilfisk offentliggjort via pressemeddelelser søndag.
- De seneste 4,5 år med Nobia har været både givende, sjove og udfordrende, siger Jon Sintorn i en pressemeddelelse fra Nobia.
- Jeg vil fortsætte med at dedikere min fulde opmærksomhed til Nobia i de kommende måneder og ser frem til at følge Nobias fortsatte rejse, fortsætter den snart tidligere CEO.
Jon Sintorn forlader stillingen hos Nobia med udgangen af juli næste år, og Nobia igangsætter først nu en rekrutteringsproces for at finde en ny direktør. Jon Sintorn er svensk statsborger og har været administrerende direktør for Nobia AB siden 2019.
Nobias bestyrelsesformand Jan Svensson er ikke begejstret for at skulle skifte topchef.
- Vi har gjort betydelige fremskridt med vores strategiske plan, og vi har stadig et stykke vej at gå på transformationsrejsen, før den er fuldført, og selvom tidspunktet for Jons afgang ikke er ideelt, respekterer jeg hans beslutning. Selvom det nuværende marked er udfordrende, er der en stærk plan på plads, siger Jan Svensson i pressemeddelelsen fra Nobia.
Forlader virksomhed med faldende omsætning
Bestyrelsesformanden for Nobia har ret i, at Nobias marked er udfordret. I sidste måned offentliggjorde Nobia et regnskab med et betydeligt fald i den nordiske omsætning. I tredje kvartal 2023 omsatte Nobia for 1.480 mio. SEK i Norden. I danske kroner er det ca. 947 mio. kr.
I 2022 var 3.-kvartalsomsætningen derimod 1778 mio. SEK, og således havde den svenske køkkengigant en omsætningstilbagegang på 298 mio. SEK fra tredje kvartal 2022 til tredje kvartal 2023. Det svarer til et omsætningsfald på 17 pct.
Den gang sagde Jon Sintorn om resultatet, at årsagen var ”markedsforholdene og den svage makroøkonomi. Salget til både forbrugere og projekter er blevet påvirket, men særligt salget til forbrugere.”
Dog tilføjede Jon Sintorn ”at det er vigtigt at huske på, at køkkenmarkedet har haft - og vil vende tilbage til - god vækst på lang sigt”.
Køkkenbranchens lange sigt kommer Jon Sintorn ikke til at opleve, for fra første juli står den på støvsugere og andet rengøringsmateriel.
Mio. SEK | Q3 2023 | Q3 2022 |
---|---|---|
Omsætning | 1448 | 1778 |
Bruttofortjeneste | 485 | 561 |
Driftsresultat | 66 | 97 |