Gabriel: Bedre tredje kvartal end ventet
Producenten af møbeltekstiler melder om øget aktivitet hos de store kunder og har i de første ni måneder af 2012/13 øget omsætningen med 13,8 mio. kr.
Aalborg-virksomheden melder om generel fremgang for alle forretningsenheder på de fleste primære markeder og har totalt set øget omsætningen med 7 procent til 202 mio. kr. i regnskabsårets tre første kvartaler.
Indtjeningsmæssigt ser det dog ikke helt så positivt ud. Resultat af primær drift (EBIT) er faldet fra 16,4 til 15,8 mio. kr., mens resultat før skat er faldet fra 17,0 til 16,6 mio. kr. Det giver en overskudsgrad på 7,8 procent mod 8,7 procent i samme periode sidste år. Regnskabet er negativt påvirket af en stigning i personaleomkostningerne fra 26,8 til 30,8 mio. kr. samt en stigning i andre eksterne omkostninger steg fra 29 til 30,2 mio. kr. sidste år. Sidstnævnte dækker over udgifter til deltagelse i erhvervsmøbelmessen Orgatec.
Positiv udvikling i Nordamerika
Gabriels salgs- og produktudviklingsindsats er koncentreret om de internationalt største og markedsførende producenter af erhvervsmøbler. Aktivitetsniveauet hos de udvalgte kunder er generelt øget, og det er ledelsens vurdering, at markedsandelen udvides.
Gabriel henter 90 procent af sin omsætning på eksportmarkederne, og virksomheden melder om positive fremstød på internationale messer som Interzum i Köln og Neocon i Chicago. På det amerikanske marked har Gabriel oplevet fremgang de seneste år, og for at fastholde den positive udvikling har virksomheden nu tilknyttet en fast stationeret key account manager.
Vellykket satsning på innovation og produktudvikling
Gabriel har et erklæret mål om, at minimum 30 procent af omsætningen stammer fra produkter, der er yngre end fem år. Med 31 procent er målet indfriet i regnskabsårets første tre kvartaler, og samtidig er der tale om en betydelig fremgang i forhold til 25 procent i 2011/12.
Efter tre kvartaler er der frigivet otte nye produkter, hvilket er i overensstemmelse med målet for hele regnskabsåret. Gabriel forventer at præsentere yderligere to produkter i regnskabsårets sidste kvartal.
Trods de opløftende takter i tredje kvartal har ledelsen dog ikke fundet anledning til at ændre på de tidligere udmeldte forventninger for hele regnskabsåret 2012/13. Gabriel går således fortsat efter en omsætningsstigning på 5-10 procent og et primært resultat i niveauet 17-19 mio. kr.