23948sdkhjf

Tre nøgler til et vellykket generationsskifte

Front-Z-direktør Henrik Linneberg fortæller her, hvad man skal være opmærksom på, når man overtager en virksomhed i forbindelse med et generationsskifte.
Hvad skal man især være opmærksom på, når man overtager ansvaret for en familieejet virksomhed som led i et generationsskifte?

Henrik Linneberg er i dag administrerende direktør i Front-Z, som blev grundlagt af faderen Holger Linneberg under navnet Linnebergs Maskinsnedkeri i 1989.

Da Henrik Linneberg i 2002 blev uddannet maskinsnedker, begyndte han så småt at overtage ledelsen i virksomheden, og han peger på tre punkter, som det er vigtigt at tage med sig for andre, der måtte komme i en lignende situation.

1. Gåpåmod vigtigere end økonomi
- Glæden ved at skabe noget, er den største belønning, og for mig er det en livsstil at være selvstændig. Hvis du udelukkende fokuserer på økonomien i det, så skal finde noget andet at lave. At være selvstændig handler om at turde investere både tid og økonomi i foretagendet. Du skal ikke regne med at udbetale en fed løncheck til dig selv fra første dag, og der kommer heller ikke nogen og klapper dig på skulderen, hvis du ender med at lave underskud, siger Henrik Linneberg.

2. Forvent ikke faste arbejdstider
Han fortsætter:

- Det betyder også, at man skal huske familien, for med sådan et arbejde, er det vigtigt med en fast base. Selv om man lige har fået en datter, kan man ikke holde 14 dages barsel. Men så må man være fleksibel og lave flere af tingene om aftenen og i weekenden.

Portræt af Henrik Linneberg

”Front-Z skal ikke være en enmandsting, alle medarbejdere skal så vidt muligt inddrages, for hvis jeg begynder at tro, jeg ved det hele, kan vi lige så godt lukke med det samme.”

Sådan sagde Henrik Linneberg, da Wood Supply besøgte Front-Z-direktøren til et portrætinterview i sidste måned. Hele historien kan – sammen med Wood Supplys øvrige portrætter – læses her.
3. Find de rigtige sparringspartnere
Men selv om man er fyldt med gåpåmod og en vilje til at arbejde mere end lønmodtagernes 37 timer, så kan intet menneske vide alt på forhånd. Og den erkendelse er en vigtig del af processen, når man skal overtage en virksomhed.

- Når du bliver selvstændig virksomhedsejer, forventer systemet, at du ved det hele. Og det skulle da være mærkeligt, hvis jeg vidste alt, så derfor handler det om at finde de rigtige mennesker at spørge til råds. Mange selvstændige, som ellers er fyldte med gåpåmod, drukner simpelthen i bureaukrati. Så hvis jeg føler mig usikker på noget, så spørger jeg, siger Henrik Linneberg, som bruger en bred palet af rådgivende partnere, når han er i tvivl.

- Jeg har først og fremmest brugt min far meget som sparringspartner, fordi han ligger inde med 40 års erfaring og viden. Jeg har desuden trukket på mine netværk og de foreninger, jeg er med i, men jeg har også købt mig til hjælp fra advokater, revisorer og så videre. Jeg ser det lidt som at have en forsikring: den håber man jo heller ikke, at man får brug for, men når det så sker, så er det rart at have.

Læs også: Gode råd til og juridisk fokus på generationsskifte

Artiklen er en del af temaet Generationsskifte.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08