23948sdkhjf

Undersøgelse: Onlinebutikker supplerer de fysiske butikker

E-handel bliver ofte set som en konkurrerende salgskanal i forhold til almindelige butikker, men i mange tilfælde komplementerer de snarere hinanden.
Det bekræftes i en ny befolkningsundersøgelse, som Norstat har foretaget for Dansk Erhverv.

- Forbrugerne har ændret handlemønstre, og forventer, at de kan finde butikkerne der hvor de er, uanset om det er fysisk eller online, siger Tina Fruelund, erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv og fortsætter:

- De fysiske butikker har stadig en eksistensberettigelse, da forbrugerne stadig i høj grad ønsker at røre ved varen og få service, når de har brug for det. Men det gælder i høj grad for de fysiske butikker også om at være til stede online. Ved at have en online kanal, kan man både konkurrere med rene online butikker samtidig med at den online og fysiske kanal kan komplementere hinanden, blandt andet ved at kunden kan prøve varen, få service og spare fragten ved at hente den i butikken.

Om resultaterne
Undersøgelsen viser, at 61 procent af alle danskere har besøgt den pågældende butiks hjemmeside i forbindelse med overvejelse af et køb af en vare. 44 procent har specifikt været inde på butikkens webshop. Derimod er brug af Facebook og Twitter ret sjældent i forbindelse med sådanne overvejelser om køb.

36 procent af dem, der e-handler, lader det tælle positivt i deres overvejelser, hvis en webshop også har en fysisk butik. Flertallet, 52 procent, lægger dog ikke særlig vægt på dette.

De personer, der vurderer den fysiske butik som positivt, fremhæver først og fremmest muligheden for at se og prøve varen inden køb samt muligheden for at klage eller få service i butikken. Mange peger også på, at man kan få varen umiddelbart efter købet og spare fragten, mens det trods alt er færre, dog fortsat næsten halvdelen, der peger på den større sikkerhed, det giver.

- Kunsten for cross channel-virksomhederne er at sikre, at overgangen mellem online og fysisk butik – begge veje – er så gnidningsfri som muligt. Det kræver, at man uddanner sit personale i, hvilke varer man forhandler i webshoppen og til hvilke priser, og at man sikrer, at det er samme information – eller i hvert fald ikke modstridende – der gives på alle kundens kontaktpunkter med butikken, siger Tina Fruelund.

Data er baseret på en befolkningsundersøgelse gennemført i juni-juli 2013 af Norstat for Dansk Erhverv. Der er indsamlet i alt 1.025 interviews med et repræsentativt udsnit af den voksne danske befolkning.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063