23948sdkhjf

Konsulenthus: Møbelbranchen kan se frem til bedre tider

Møbelbranchen har grund til optimisme, og det skyldes særligt stigningen i bygge- og anlægsinvesteringerne for 2025

Møbelbranchen kan se frem til et 2025, hvor der er gode chancer for, at de økonomiske kurver begynder at pege opad igen. 

Det vurderer konsulenthuset Simon-Kucher, som netop har gennemført en større analyse af møbelbranchens situation i Norden.

Analysen afdækker først og fremmest, at regnskaberne for 26 ud af de 32 største nordiske møbelfirmaer og -kæder viser et fald i omsætningen fra 2022 til 2023. I gennemsnit faldt omsætningen med 6,4 procent. 

Omsætningsfaldet er indtruffet i forlængelse af, at Covid-19-pandemien havde medført ekstraordinært gode resultater for møbelbranchen. 

Møbelbranchen har imidlertid de seneste år været præget af så mange prisstigninger, at visse møbler er blevet urealistiske at sælge til de forbrugergrupper, som de pågældende møbler er designet til. 

Om studiet

Simon-Kuchers studie Furniture Market Insights er baseret på data fra statistik-databaser mv. i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Studiet omfatter 32 af de største møbelfirmaer og -kæder i Norden, heriblandt eksempelvis Ilva, Hay, BoConcept og Jysk.

Møbler er blevet dyrere

I alt er priserne på møbler i de nordiske lande steget med 16,5 procent fra 2020 til 2023.

- Vi har nu haft nogle år med betydeligt mere inflation end tidligere, men forbrugerne kan stadig huske, at priserne på møbler har været betydeligt lavere. Den generelle opfattelse blandt forbrugerne er, at inflation ikke længere er lig med stigende priser, men snarere med høje priser. Med andre ord opfatter forbrugerne generelt møbler som værende dyre i forhold til tiden før de høje inflationsrater, udtaler Nicolai Broby Eckert, senior partner hos Simon-Kucher.

I perioden med inflation er forbrugernes rådighedsbeløb faldet, hvilket også har påvirket salget af møbler.

- Situationen er nu, at forbrugerne bruger penge på nødvendige produkter og ydelser som el, varme, fødevarer og husholdningsartikler, mens meget af det, der er nice-to-have, nedprioriteres. Samtidig er bæredygtighed kommet ind i top 5 blandt de forskellige begrundelser for købsbeslutninger. Pris ligger også meget højt. Folk vil have produkter, der ikke er dyre og kan holde længe, og holdbarheden ser mange som et udtryk for bæredygtighed, udtaler Nicolai Broby Eckert.

Grund til optimisme

Når der ifølge Cécile Michiels, der er direktør i Simon-Kucher, alligevel er grund til optimisme i møbelbranchen, skyldes det ikke mindst udviklingen i byggeindustrien.

- Vi ser tegn på positive forventninger til væksten i bygge- og anlægsinvesteringer i 2025, og en vækst i byggeindustrien må forventes at få en afledt effekt på møbelbranchen. Vækst i byggeindustrien fører normalt til større efterspørgsel efter møbler, og da forbrugertilliden samtidig er blevet lidt bedre, kan møbelbranchen godt forvente et økonomisk løft, siger Cécile Michiels.

Nicolai Broby Eckert advarer dog møbelfirmaerne og -kæderne mod at tro på tilbagevenden til de gyldne Covid-19-år.

- Selv om udsigterne umiddelbart ser positive ud for møbelbranchen, bør firmaerne og kæderne i branchen være meget opmærksomme på, at forbrugerne er særdeles prisfølsomme og fortsat noget tilbageholdende med at bruge penge på møbler. Vores anbefaling er derfor at differentiere tilbuddet for forskellige forbrugersegmenter og sikre, at der er produkter for både de mere prisfølsomme forbrugere og for det mere kvalitetsorienterede premium-segment. Dertil kommer, at den nye bæredygtigheds-megatrend rummer nogle meget interessante perspektiver: Hvis man tilbyder bæredygtige løsninger til overkommelige priser, kan resultatet blive en voksende loyal kundebase, udtaler Nicolai Broby Eckert.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063