Køkkenmastodont bliver reddet af privatkunder og opjusterer forventningerne
Tredje kvartal indikerer dét, som hele året har båret bræg af for TCM Group.
Erhvervssalget svigter for køkkenkoncernen, der står bag varemærkerne Svane Køkkenet, Tvis Køkken, Nettoline og senest Aubo.
Der bliver udført markant færre projekt- og typehusbyggerier i år, og det går udover producentens B2B-marked.
Sådan lyder det i en ledelsesberetning fra TCM Group om det netop offentliggjorte regnskab for tredje kvartal af 2024.
Stor stigning i B2C
Til gengæld går det strygende med salget til et andet segment.
Salget til privatkunder er steget med 20 pct. i forhold til samme periode i 2023. Det er primært drevet af ordrer, som virksomheden fik i andet kvartal. I løbet af sommermånederne er ordrene blevet færre, lyder det fra adm. direktør Torben Paulin.
Det samlede salg for både B2B og BTC er steget 7 pct.
TCM Group lander en omsætning på for tredje kvartal på 278 millioner mio. kr. sammenlignet med 259 mio. kr. i samme tidsperiode i 2023. Ebit-resultatet endte på 17 mio. kr., mens det var på 3 mio. kr. sidste år.
Opjusterer forventninger
Den børsnoterede køkkenkoncern TCM Group opjusterer samtidig de finansielle forventninger til 2024.
Opjusteringen omfatter både omsætningen og indtjeningen.
Omsætningen forventes nu at ligge mellem 1.150-1.200 mio. kr. (før 1.125-1.200 mio. kr.) Ebit-resultatet forventes at lande på 75-90 mio. kr. (før 70-90 mio. kr.)