Sydeuropæisk lussing til Actona
Den danske møbelkoncern har været udfordret i store dele af Europa med dalende omsætning for første gang i fire år.
Ifølge regnskabsmeddelelsen henføres tilbagegangen til få markeder. Især Sydeuropa har lagt pres på møbelkoncernen, supplerer dagbladet Børsen.
- Det græske marked, som har været vigtigt for os, er stort set forsvundet. Det vender nok tilbage, men det er ikke noget, vi kalkulerer med, siger Torben Villadsen, kommerciel direktør i Actona, til Børsen.
Fremgang på nye markeder
Til gengæld er salget steget med 20 procent i Sydafrika, men i et samlet perspektiv har væksten på de nye markeder ikke kunnet opveje afmatningen i Europa. I 2012/13 realiserede Actona et resultat på 25,1 millioner kroner mod 46,3 millioner kroner året før.
Den familieejede møbelkoncern kan til gengæld præstere et positivt cashflow for året, hvor den rentebærende gæld er nedbragt til 199 millioner kroner fra 235 millioner kroner året før, skriver avisen.
- Det er vi tilfredse med, og alt tyder på, at vi har ramt bunden og begynder at vokse igen både i Norden og i de største europæiske markeder. Men møbeldetailhandlen har det stadig svært, siger Torben Villadsen videre.
Koncernen forventer i 2013/14 en mindre fremgang på både top- og bundlinje.