23948sdkhjf

Jysk har brugt milliarder på modernisering af sine butikker

Jysks tre-årige udrulningsplan er nu færdiggjort. I alt har det kostet 4,7 milliarder kroner

Lyse gulve i trælook i stedet for blå gulvtæpper og inspirerende rummiljøer har gjort deres indtog. Ny belysning, nyt inventar og afdæmpede farver har erstattet en ældre indretning.

Det er blot nogle af elementerne i Jysks nyeste butiksdesign, der nu er nået ud i hele verden.

I 2016 blev en prototype af et nyt butikskoncept testet i Horsens. Det blev starten på det såkaldte Store Concept 3.0 i Jysk, som i 2021 havde vist så flotte resultater, at det blev besluttet at fremskynde udrulningen. 

Jysk satte sig et mål om at få alle butikker med den rigtige størrelse og placering konverteret inden for de næste tre år.

Nu, tre år senere, er udrulningen gennemført. 

- Vores nye koncept har forbedret købsoplevelsen enormt, og sammen med udviklingen i vores sortiment mener vi, at vi har taget et kæmpe skridt fremad, når det kommer til brand og kvalitetsopfattelse. Det viser sig også med flere yngre kunder og bedre kundefeedback, udtaler Carsten Nørgreen Weinkouff, Executive Vice President Retail Development, i en pressemeddelelse. 

Et kæmpe projekt

I løbet af de tre år er der blevet gennemført godt 2.000 butiksaktiviteter. Det betyder, at der i gennemsnit er blevet ombygget mere end én butik om dagen, hvilket har været en investering på 4,7 milliarder kroner.

På alle lokationer, hvor det har været muligt, er ombygningen af butikker nu gennemført. Kun ganske få ældre butikker står stadig tilbage, hvor en ombygning ikke har været mulig på grund af en gældende lejekontrakt.

- Vi skal altid overveje, om det er en god business case eller ej at ombygge en butik. Næsten alle vores butikker er lejet, og her er vi nødt til at vente til kontraktudløb, hvis den nuværende placering ikke er den ideelle til en ombygning, ligesom det ikke giver mening at ombygge en butik, der skal lukke, udtaler Carsten Nørgreen Weinkouff.

Store Concept 4.0?

Spørgsmålet er nu, hvornår Store Concept 4.0 er klar til takeoff, men ifølge Carsten Nørgreen Weinkouff vil fremtidige ændringer blive foretaget med udgangspunkt i det nuværende butikskoncept.

- Det er ikke sandsynligt, at vi vil gennemføre en så stor konceptændring igen lige med det samme. Vi står nu på et rigtig godt fundament for fremtiden, og det bliver i stedet konkrete tilpasninger til forskellige områder i butikkerne, hvor vi kan tilføje noget ekstra til butiksoplevelsen, udtaler han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.453