23948sdkhjf

Montana vil investere sig til vækst

En udvidelse af produktionen og oprustning på medarbejderfronten skal sikre nye markedsandele i ind- og udland.
I en branche, hvor mange virksomheder fortsat har det svært, hører Montana Møbler til undtagelserne. Trods møbelmarkedets markante nedtur har den fynske reolproducent konsekvent kørt med overskud, og i det nyligt offentliggjorte 2012/13-regnskab blev det til et plus på 13,5 mio. kr. efter skat.

Millionerne kommer dog ikke til at samle støv på kistebunden. Som led i en ambitiøs vækststrategi igangsatte Montana Møbler i foråret en 1.400 kvadratmeter stor udvidelse, der fra januar måned sikrer markant bedre forhold for slibning og lakering på fabrikken i Hårby.

- Vi tester i øjeblikket og regner med at køre fuld produktion fra årsskiftet, fortæller administrerende direktør Gitte Reymann til Wood Supply.

Sideløbende med fabriksudvidelsen har Montana ansat 10-12 nye medarbejdere for at styrke dels interne funktioner som it og administration, dels salgsfunktioner på de primære markeder. Det koster indtjening på kort sigt, men er en vigtig forudsætning for at realisere de langsigtede mål om større markedsandele.

- Vi har budgetteret med højere kapacitetsomkostninger og forventer derfor ikke et helt så stort overskud i dette regnskabsår. Det er helt i overensstemmelse med vores vækststrategi, der skal sikre os større markedsandel, mere omsætning og en bedre bundlinje. Mange kan lave reoler, men vi mener, at vi er blandt de bedste, og vi skal udnytte den kapacitet, vi har, til fulde, siger Gitte Reymann.

Fuldt fokus på kerneforretningen
Montana Møbler tog i det forgangne regnskabsår hul på et helt nyt marked med lanceringen af hifi-konceptet ”Montana Sound Unit”, og ifølge direktøren er en af Montanas helt store styrker netop de mange produktnyheder.

- Vi henvender os til mange segmenter og har derfor flere ben at stå på. Vi er både gået ind på markedet for badeværelser og senest introduceret reoler med musikanlæg, og i fremtiden vil vi fortsætte med at udvide i det omfang, vi mener, at Montanas reol kan indgå. Vi vil stadig have fuldt fokus på kerneforretningen. Det lyder måske lidt kedeligt, men det er det slet ikke. Vi gør meget ud af at værne om vores brand og gøre det, der forventes af os. Det er en afgørende årsag til Montanas succes, mener Gitte Reymann, som desuden peger på stram omkostningsstyring og medvind på kontraktmarkedet som baggrund for fremgangen i sidste regnskabsår.

Vækst i udlandet
En del af forklaringen på Montanas succes er også, at virksomheden koncentrerer sin indsats omkring relativt få markeder med Danmark som det klart største. I udlandet er Montana aktivt til stede i Norge, Tyskland, Sverige og Schweiz, hvor især de to førstnævnte lande har bidraget markant til den samlede omsætning de senere år.

- Det tyske marked er meget positivt. Forhandlerne tror på os, og det er et marked, der er begyndt at give pote. Vi har fire faste sælgere dernede, og det har vi også i Norge, hvor Montana har oplevet voldsom vækst de sidste ti år, siger Gitte Reymann.

Hun vurderer, at den igangværende produktionsudvidelse giver Montana nogle flere år at løbe på rent kapacitetsmæssigt. Men hvis virksomheden indfrier sine vækstmål skal der udvides igen – og det bliver ikke nødvendigvis på den nuværende adresse.

- Der kommer et tidspunkt, hvor vi skal til at overveje, om vi skal have en del af vores produktion tættere på de store eksportmarkeder. Det er vi helt åbne over for. Men vi flytter ikke produktionen ud. Det kan slet ikke betale sig for os, og vi er glade for Danmark, fastslår Montana-direktøren.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079