Brødrene Andersen lægger an til vækst
En kapitaludvidelse på fem millioner kroner skal gøre møbelfabrikken i stand til at bygge videre på de sidste års positive udvikling. Der er samtidig oprustet på flere ledende positioner.
Den positive udvikling skyldes ikke mindst virksomhedens samarbejde med designduoen ByKato, der har resulteret i både en Wallpaper Design Award for spisebordet ”T1” og senest en Red Dot Design Award for ”The Andersen Chair”.
- Vi har foretaget en produktmæssig turnaround for at få et mere internationalt snit. Det betyder, at vi i dag står med nogle rigtigt gode produkter og et større markedspotentiale end tidligere. Men man skal også være stærk nok til at udnytte mulighederne. Derfor har vi valgt at udvide kapitalgrundlaget med godt 5 mio. kr., fortæller Poul Frandsen, der har siddet i virksomhedens bestyrelse siden 2009, men som led i vækststrategien er udnævnt til administrerende direktør.
Poul Frandsen har reelt fungeret som daglig leder det sidste års tid, så i praksis ændrer udnævnelsen ikke det store. Formelt set betyder det dog, at direktionen i Brødrene Andersen Møbelsnedkeri udvides til to personer. Hidtil har Henrik G. Andersen siddet alene med direktionsansvaret i virksomheden, der beskæftiger 32 ansatte.
Har taget markedsandele
Fremgangen er navnlig skabt inden for den danske detailhandel, men også markederne i Norge, Sverige, Belgien og Schweiz har udviklet sig positivt. Strategien om at satse på ’affordable luxury’ ser således ud til at virke, og det er dén proces, som nu intensiveres. Ifølge Poul Frandsen forbedres resultatet betydeligt i indeværende regnskabsår, der afsluttes ved årsskiftet. Til sammenligning sluttede 2012, som ifølge direktøren var et ” oprydningsår ”, med et underskud på knap 2 mio. kr.
- Markedet er ikke steget så meget, som vi er steget, så vi har helt sikkert taget markedsandele. Omvendt er vi en lille virksomhed, så vi kan opleve en relativt stor procentuel vækst, uden at så mange andre end vi selv opdager det, siger han og forklarer, at strategien blandt andet handler om, at Brødrene Andersen Møbelsnedkeri i fremtiden skal tættere på sine forhandlere.
- Vi vil gerne ’committe’ os mere til forhandlerne for at stå stærkere ude i butikkerne. Fokus skal være på ’selling out’ frem for ’selling in’. Vi vinder ikke på den serie, der sælges til gulvet. Det er derimod de varer, forhandlerne sælger ud, der løfter begge parter, forklarer Poul Frandsen.
Som led i styrkelsen af Brødrene Andersen Møbelsnedkeri er der foretaget flere organisatoriske ændringer. Udover udnævnelsen af Poul Frandsen som administrerende direktør blev Søren Ferre Nielsen udnævnt til indkøbschef pr. 1. januar, mens Morten Ehrhorn Olsen kom til som ny salgschef i maj måned. Ledelsen består desuden af Jørgen Andersen, der fremadrettet vil varetage ansvaret for markeds- og produktudvikling.