23948sdkhjf

Interiørbranchen gør klar til nyt Milano-fremstød

Succesfuldt dansk udstillingskoncept gentages i 2014 på møbelmessen i Milano. Med næsten 330.000 besøgende er det en oplagt platform for virksomheder med eksportambitioner.
Flere end 50 virksomheder troppede op i henholdsvis Herning og København, da Eksportrådet og Innovationsnetværket Livsstil, Bolig og Beklædning i sidste uge varmede op til næste års udgave af Salone Internazionale del Mobile i Milano.

På programmet var den tredje udgave af den danske fællesstand, "Danish Livingroom", hvor både store og små virksomheder tilbydes et udstillingsvindue, som det ellers er mere end svært at komme i nærheden af. For det kræver vedholdenhed og gode forbindelser at komme ind på Salone, og det er ikke usædvanligt, at virksomheder må vente 10-12 år, før de får mulighed for at udstille på verdens største messe for møbler og design.

Ikke en traditionel fællesstand
Eksportrådet har siden 2007 arbejdet målrettet på at opbygge relationer til Salone Internazionale del Mobile, og det er en indsats, der virker.

Af de otte virksomheder, der deltog på Eksportrådets første fællesstand i 2008, har de fem i dag egen udstilling. Og med Danish Livingroom tilbydes endnu flere en mulighed for at komme med i det eftertragtede selskab.

I 2013 kom de 24 udstillende virksomheder hjem med stakkevis af visitkort. Over 30 har allerede lagt billet ind på at være med til næste år, hvor Handelskontoret i Milano har ansøgt om en stand på 300 kvadratmeter.

- Danish Livingroom er ikke en fællesstand i traditionel forstand. Det er en konceptstand, der brander dansk design på en ny måde. Dem, der har udstillet, oplever det nærmest som en banegård, for det er virkelig godt besøgt. Vi oplever, at folk bliver hængende i lang tid, fordi der sker så meget, og fordi der er så mange at tale med, fortæller Birgitte Woersaa fra Handelskontoret.

Hun har mere end 20 års erfaring fra det italienske marked og herigennem et indgående kendskab til Salone. Og det er virkelig hele verden, der kommer til Milano i april, forklarer hun. Messen tiltrækker branchefolk og journalister i massevis og havde senest et besøgstal på næsten 330.000.

En ung vinkel på ’danish living’
- Det her er et af de bedste fremstød, der er lavet herhjemme. Det er fantastisk at opleve alle de mennesker vrimle ind og ud. Nogle af udstillerne fra i år fik så mange kontakter, at de simpelthen ikke har haft tid til at følge op på det hele endnu, fortæller direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil, Bolig og Beklædning.

Netværket har siden 2002 arbejdet for at fremme innovation og vækst i branchens små og mellemstore virksomheder og deltager som partner i tilrettelæggelsen af næste års fællesstand. Ifølge Betina Simonsen er ambitionen for 2014 at komme med en mere ung vinkel på begrebet ’danish living’. Det vil blandt andet ske i samarbejde med den kunstneriske platform ”Made In School”, der involveres i designet af standen. Herudover skal der satses målrettet på sociale medier, blogs og et koordineret samarbejde med de øvrige danske initiativer på Milano-messen; herunder Danish Crafts og arkitekt- og designskolerne.

Hvor mange udstillere, der bliver plads til på Danish Livingroom, er et åbent spørgsmål. Det afhænger dels af, hvor meget plads der stilles til rådighed, dels hvilke virksomheder der ønsker at være med.

- Grænsen er meget produktafhængig. For eksempel vil vi ikke have ti sofaproducenter. Det hedder jo Livingroom, så vi skal jo sørge for at favne alle produktområder. Men vi vil naturligvis gøre alt for at få alle med, understreger Birgitte Woersaa.

Vil du vide mere?
Birgitte Woersaa, senior eksportrådgiver ved Handelskontoret i Milano på mail: birwoe@um.dk eller telefon: +39 02 4800 8675.

Betina Simonsen, direktør, Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning på mail betina@innonetlifestyle.com eller telefon: +45 96166200.



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078