Dansk design blev Shanghai´et
Dansk design får i disse uger en massiv eksponering i Shanghai, hvor udstillingen "Danish Pulse" netop er åbnet. Pengestærke og designbegejstrede kinesere viser her, hvad danske møbelvirksomheder som Verpan, Onecollection og Carl Hansen & Søn kan præstere.
Danske udstillere og indlægsholdere gik på røde løbere ind til en storslået udstilling, som er skabt på baggrund af et ambitiøst kinesisk projekt, hvor både kinesiske myndigheder, kulturinstitutioner og erhvervsorganisationer promoverer dansk design i Kina.
Bag projektet står blandt andre Kinas største kulturorganisation "Chinese Culture Promotion Society", der vil opbygge en platform til udveksling af designkultur og synliggøre moderne livsstil, så kinesiske arkitekter, designere og universitetsstuderende kan se, hvordan man i Danmark arbejder med funktion, æstetik og brugervenlighed i design.
Der var været arbejdet på projektet i lang tid. Direktør Peter Frandsen fra Verpan er en af dem, som har været involveret i processen, siden en designbegejstret kineser tog kontakt til den danske virksomhed på Milano-messen i 2012.
Langsigtet perspektiv
- Lanceringen i Shanghai var både i dansk og internationalt perspektiv helt unik. Jeg har aldrig set nogen i den grad gå ’all in’ i forhold til dansk design, siger Peter Frandsen og peger på, hvor vanskeligt det er at lancere nye produkter i Kina, fordi kineserne går så stærkt op i brands, og derfor skal have masser af viden om et dansk produkt, førend de tager det til sig.
- Man lancerer jo ikke noget i Kina fra den ene dag til den anden, men det fantastiske ved dette projekt er, at initiativtagerne har et meget langsigtet perspektiv og er indstillede på at investere i det over en årrække.
Peter Frandsen fortæller endvidere, at Verpans produkter indgår i den nye udstilling, som nu er åbent i en måned. Samtidig eksponeres produkterne i et permanent showroom, hvor dansk design udstilles i 84 containere på havnen i Shanghai sammen med møbler fra blandt andet Onecollection og Carl Hansen & Søn.
Pompøse Kina og klassiske Danmark
Ved sidste uges åbning holdt en række talere indlæg om dansk design. Blandt andre designer Nanna Ditzels døtre Dennie & Lulu Ditzel, direktør Anne-Louise Sommer fra Designmuseum Danmark og direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning.
- Når man kommer fra så lille et land som Danmark, så var det en meget pompøs oplevelse i Shanghai, som der er brugt ekstremt mange penge på. Men sådan er deres stil jo, og jeg er derfor spændt på, hvordan det kinesiske marked nu tager imod vores klassiske og meget mere afdæmpede danske design, siger Betina Simonsen, som især funderer over det faktum, at i Kina er varerne enten meget billige – eller også er de statusprodukter; der er ikke noget midt i mellem.
- Dansk design blev introduceret som creme de la creme, men nu vil det på sigt vise sig, om stilen passer. For der er ingen tvivl om, at vi kan byde ind med noget, som kineserne ikke selv har. Vi kan slå på komfort, og samtidig kan vi tilbyde produkter med en dyb designhistorie bag sig. Kineserne leder efter en kulturarv, og når vi for eksempel fortæller, at Wegner har været inspireret af Kina, så taler det i dén grad til dem. Men vi skal folde de rette fortællinger ud, hvis vi skal gøre os håb om at trænge igennem deres meget overdådige stil, fastslår Betina Simonsen.
Også fashion-muligheder
Dette synspunkt er Peter Frandsen fra Verpan helt enig i:
- Det fascinerende ved dette projekt er netop, at der bruges rigtig mange ressourcer på at fortælle kineserne om dansk design. Der foregår nærmest en form for uddannelse, som samtidig understøttes af fantastisk flotte showrooms og intensiv medieomtale, siger Peter Frandsen, som utvivlsomt er mindst lige så spændt som Betina Simonsen på, hvordan salget kommer til at gå:
- Indtil nu har vi fået bestillinger til lager, så det reelle salg begynder først nu. Men perspektiverne er rigtig interessante og partnerne yderst seriøse. De har både den designmæssige forståelse og en solid økonomi, så derfor er dette ikke kun interessant for møbelvirksomheder. Vi så meget klart, at det er partnere, som også har et fashion-perspektiv og generelt er initiativet en fordel for danske virksomheder. For den forståelse, som kineserne får for dansk design via dette omfattende projekt, kan komme os alle til gode på længere sigt.
Se billeder fra udstillingen via Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædnings konto på Flickr
Kilde: Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning