23948sdkhjf

Forbrugerklager: Møbler i top 3

Forbrugerelektronik, rejser og møbler, var de helt store klageemner i Forbrugerklagenævnet i 2012.
Næsten 4.000 gange udfyldte en forbruger en klageformular til Forbrugerklagenævnet i 2012, som følge af, at en sag var gået i hårdknude mellem butikken og kunden.

Ikke overraskende var forbrugerelektronik et af de helt store emner, som samlet dækkede over cirka 900 sager – fordelt på mobiltelefoner, it-udstyr og tv mv.

Også klager over rejser – i særdeleshed flyrejser – var i top 3, med mere end 1.300 sager. Imidlertid skyldes det i det væsentligste en række konkurser i flybranchen 2012, hvor der nu verserer en tvist om, hvorvidt rejsebureauet er ansvarligt over for kunderne.

På tredjepladsen finder man klager over møbler, som også i 2012 gav anledning til en række tvister mellem kunder og butikker. 261 gange måtte kunden til tasterne for at indgive en klage til Forbrugerklagenævnet. Det er dog færre end i 2011, hvor der blev registreret 304 sager.

I løbet af 2012 blev der truffet afgørelse i cirka 2.700 sager. Heraf blev mere end 1.200 sager løst ved en forligsmæssig aftale mellem kunden og butikken.

Af de resterende cirka 1.500 sager blev cirka 1.100 sager afvist af Forbrugerklagenævnets sekretariat; blandt andet fordi det var åbenbart, at forbrugerne ikke kunne få medhold, at sagen faldt uden for nævnets kompetence, at sagen var uegnet til behandling, eller at forbrugerne tilbagekaldte sagen eller udviste passivitet.

Kun godt 400 sager blev behandlet af Forbrugerklagenævnet på et nævnsmøde. Heraf fik forbrugerne helt eller delvist medhold i ca. 300 sager.

Den samlede statistik kan ses på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073