23948sdkhjf

Invita: Danskerne pimper deres køkken

Under krisen skulle et nyt køkken være skrabet, men nu oplever Invita, at danskerne igen vil have masser af ekstra udstyr.
Danskerne har ændret adfærd, når de anskaffer sig nyt køkken. Hos Invita er oplevelsen, at mere ekstraudstyr igen vinder frem.

- Danskerne har ændret vaner, også i køkkenet. Før krisen blev der brugt mange penge på at pimpe køkkenet, så det så dyrt ud. I de fem kriseår skulle køkkenet være skrabet. Nu vil mange have ekstra udstyr som f.eks. en Quooker, for det handler om, at det skal være let og bekvemt at være i køkkenet frem for at have noget, som kan vises frem, fortæller innovationsdirektør Helle Fyllgraf fra Invita.

Mange hader eksempelvis at vente på, at vandet koger i elkedlen eller i gryden på komfuret. Det kogende vand skal være lige ved hånden, når der f.eks. skal laves te, eller grønsagerne skal blancheres. Derfor vælger 40 pct. af alle handlende i dag at få en Quooker med, når de køber nyt køkken hos Invita. For et par år siden var det ganske få procent.

Køkkenkværn og el ved hånden
En anden bekvemmelighed, som der er efterspørgsel på, er en køkkenkværn, som amerikanerne har haft i husholdningen i årtier.

- En køkkenkværn fjerner op til 35 pct. af det daglige køkkenaffald og er i fin tråd med vores nye fokus på ikke at belaste naturen mere end nødvendigt. Samtidig er det bekvemt, fordi det sparer en masse tømninger af skraldespanden, siger Helle Fyllgraf.

Og der er masser af andet udstyr og detaljer, der gør livet lettere, f.eks. pop up-elstik i køkkenbordet, så børnene kan få strøm til computeren, når de sidder i køkkenet og laver lektier. Eller EasyTouch, som gør det muligt at åbne og lukke skuffer eller skabe med et enkelt puf med f.eks. hoften.

- Vi stiller i stigende grad krav til, at det skal være nemt at betjene alt, fra bilen til køkkenet. Vi opfatter det ikke som luksus, men som noget vi gerne vil investere i, fordi det gør livet i køkkenet nemt og bekvemt, slutter Helle Fyllgraf.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062