23948sdkhjf

Underleverandør i ny rolle

Horsens Polstring er klar med et nyt våben i kampen for at fastholde danske arbejdspladser.
- Du skal kende din kundes behov. Hvis du ikke kan opfylde det, må du finde dig en anden kunde.

Det siger Morten Jønsson, direktør og indehaver i Horsens Polstring, som i kølvandet på krisen må genopfinde sig selv som underleverandør. Kunderne, de danske møbelfabrikker, har skåret helt ind til benet, og det ændrer betingelserne for en møbelpolstrer, som mødes med skærpede krav til pris og leveringstid.

Horsens Polstring har traditionelt været ordreproducerende, men gennem det sidste års tid har virksomheden i samarbejde med stelproducenten Midform været lagerførende af stole til en stor fælles kunde.

- Det fungerer i praksis sådan, at vores kunde køber den færdig stol af os i det øjeblik, som stolen sælges ude i butikken eller i webshoppen. Det handler om leveringstid. Den, der har varen, løber med ordren, og vores leveringstid er i hvert fald halveret, fortæller Morten Jønsson om det nye koncept, der har sikret ham en relativt stabil produktion på omkring 100 nye stole om ugen.

En øjenåbner
At producere til lager er ikke uden omkostninger. Horsens Polstring har ifølge Morten Jønsson fordoblet sit varelager det seneste år, og det tager toppen af indtjeningen. Til gengæld har virksomheden mere at lave og kan ansætte flere.

- Vi er ordreproducerende, og på denne måde kan vi flade kurven lidt ud. Hvis vi mangler noget at lave, begynder vi bare at producere lidt til lager. Nogle vil måske sige, at det her bare er de store, der tørrer af på de små. Men det mener jeg ikke. Det gælder om at komme ind i kampen, hvis du vil have ordrerne. Her i virksomheden mener vi selv, at vi er eksperter i lean og produktionsoptimering. Men hvad nytter det, hvis vi ikke har noget at lave, siger Morten Jønsson, der er overbevist om, at strategien er den rigtige.

- Det har været en øjenåbner for os. Markedet har ændret sig, og vi vil både få nye kunder med det her og være i stand til at fastholde eksisterende kunder, vurderer han.

Også overskud i 2013
Morten Jønsson overtog Horsens Polstring efter sin far i 1994. Dengang var de blot de to. I dag tæller lønningslisten 22 ansatte. Virksomheden kører med sorte tal og genererer årligt en omsætning på den gode side af 15 mio. kr. – også i 2013 hvor det i et forkortet regnskabsår på ni måneder blev til et plus på 0,45 mio. kr. før skat.

- Det har været et godt og tilfredsstillende regnskabsår. Vi er ikke vokset voldsomt, og det kommer vi nok heller ikke til i år – jo på bundlinjen forhåbentlig, det er et mål. Men der er altså krig derude, siger Morten Jønsson, der fremhæver implementeringen af et mere effektivt produktionskoncept som en væsentlig årsag til, at det er lykkedes at holde bundlinjen positiv under krisen:

- V i tvinger os selv til at regne på, hvor meget vi tjener på hver eneste stol ved hjælp af et stregkodesystem. Det giver os mulighed for at prioritere de kunder, som vi rent faktisk tjener penge på. Vi investerede i systemet lige før krisen. Det var dyrt, men det har altså reddet mig, siger Morten Jønsson.

Udbygningsplan klar i skuffen
Det er seks år siden, at Horsens Polstring flyttede til sit nuværende på Sandøvej i byens industrikvarter, men med den stigende ordreindgang er virksomheden allerede nu i en situation, hvor der ”skal tænkes over pladsen i produktionen”, som Morten Jønsson selv formulerer det.

- Vi har en udbygningsplan klar i skuffen, men det bliver ikke lige nu. Vi vil hellere gå efter at være de bedste end at være de største, og det gør vi ved hele tiden at optimere og tænke smartere. Men hvis det fortsætter som nu, kan det da godt være, at vi går i gang om et års tid, siger han.

En eventuel tilbygning vil udvide arealet med en fjerdedel til 2.500 kvadratmeter og give plads til en håndfuld nyansættelser.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062