Dansk snedkerarbejde med international appel
Østjyske Naver Collection er draget til Imm i Köln – med flere markante nyheder og en 2013-vækst på 20 procent i bagagen.
- Köln er en god messe for os, og vi har efterhånden været med i 13-14 år. Det er nemmere at få Mellemeuropa med, når du udstiller på Imm, siger Jørgen Kjersgaard, anden generation i Aksel Kjersgaard A/S, til Wood Supply.
Imm Cologne er Naver Collections primære platform for produktlanceringer, og de to jyske fabrikker præsenterer i år det internationale møbelmarked for tre markante nyheder. Der er tale om spisebordet ”Chess”, sofabordet ”Point” og stolen ”Tulip”, alle designet af den mangeårige samarbejdspartner; designerduoen Søren Nissen og Ebbe Gehl.
I Köln sælger man stadig
Den fælles markedsføringsplatform giver den styrke, der skal til for at slå igennem internationalt. Her oplever Jørgen Kjersgaard det som en stor fordel at møde eksportmarkederne med et sortiment, der ikke blot er designet, men også produceret, i Danmark.
- Vi skaber i høj grad nicheprodukter til en begrænset kundeskare, der sætter pris på design og godt håndværk, siger han og udtrykker store forventninger til Imm-messen, som i løbet af syv dage samler langt over 100.000 besøgende:
- Mange messer er blevet inspirationsmesser, men i Köln sælger man stadig, og det overrasker mig egentlig lidt, at der ikke er flere danske virksomheder med. For os er Köln en rigtig god messe, der skaber vigtige kontakter, og vi har ad den vej både fundet nye kunder og fået nogle af de kunder tilbage, som vi mistede under krisen, siger han.
De rigtige møbler på de rigtige tidspunkter
Gramrode Møbelfabrik har præsteret pæne millionoverskud hele vejen gennem krisen, mens Aksel Kjersgaard kan melde om fremgang og overskud i både 2011 og 2012. Sidste år blev det til en samlet vækst for de to virksomheder på omkring 20 procent. Fremgangen er bredt funderet og omfatter både de skandinaviske hovedmarkeder samt Tyskland, Frankrig og England.
- Vi har i en årrække satset benhårdt på produktudvikling og har været heldige og dygtige med at lancere de rigtige møbler på de rigtige tidspunkter, siger Jørgen Kjersgaard.
Han fremhæver et optimalt samarbejde mellem designere og snedkere, kombineret med god markedsføring og en stærk salgsindsats, som en afgørende forudsætning for fremgangen. Og med 2014-nyhederne forventer Naver Collection at styrke sin position yderligere i det kommende år.
- Vi har haft et meget positivt 2013, og tror på at det fortsætter i 2014, om end ikke helt så markant som i 2013, vurderer Jørgen Kjersgaard.