23948sdkhjf

BoConcept har underskud på driften

Den danske møbelkoncern ekspanderer i et hurtigere tempo end ventet, men trods en historisk stor butikskæde kniber det med at få omsætningen til at vokse. Ledelsen nedjusterer forventningerne til 2013/14.
Markant ekspansionsfokus
Med 264 butikker i franchisekæden er antallet af BoConcept-butikker højere end nogensinde før. Pr. 1. februar 2014 er antallet af butikker i projektafdelingen intakt, og af de 17 planlagte butikker vil en stor del blive åbnet inden regnskabsårets udgang. I Tyskland åbnes der yderligere 4-5 butikker i 4. kvartal 2013/14, hvormed det samlede antal nyåbninger på dette marked er 10 for regnskabsåret. Øvrige åbninger finder sted på vækstmarkeder, mens pipelinen fortsat er stærk i Kina og USA.

12 nyåbninger i 3. kvartal 2013/14
Åbningerne har været flest i Asien, hvor BoConcept har åbnet to egne butikker i Kobe og Osaka, Japan, og tre butikker i Kina. Hertil kommer åbninger i Costa Rica, UAE og tre butikker i Europa.

Siden regnskabsårets start den 1. maj 2013 er der åbnet 30 butikker, mens 18 butikker er lukket. Totalt udgøres kæden pr. 31. januar 2014 af 250 brand stores og 14 inspiration stores, og det kan konstateres, at tilgangen og nettoudviklingen er gået hurtigere end forventet. I regnskabsårets afsluttende kvartal planlægges 10 nyåbninger, og ledelsen forventer en samlet nettotilgang på 15 butikker i 2013/14.
En nettotilgang på 12 såkaldte ’brand stores’ i regnskabsårets første tre kvartaler betyder, at BoConcept pr. 31. januar bestod af 264 butikker. Det er flere end nogensinde før.

Alligevel måtte koncernen nøjes med en beskeden vækst i omsætningen på 0,9 % til 783 mio. kr. Den manglende effekt på salget får nu ledelsen til at nedjustere forventningerne til hele regnskabsåret 2012/13, der afsluttes med udgangen af april måned.

- Aktivitetsniveauet har i 1.-3. kvartal været mindre end det budgetterede. Sammen med øgede investeringer i markedsføring, kollektionsudvikling, reorganisering samt stigende hensættelser betyder det, at forventninger til omsætning, EBIT-% og pengestrømme nedjusteres, skriver BoConcept i sin kvartalsrapport.

Forventningerne til omsætningen nedjusteres fra +4 til +2 %, mens forventningerne til overskudsgraden sænkes fra +2,5 % til mellem -1 og -2 %. Koncernens butikspipeline udvikler sig derimod meget stærkt, og antallet af nyåbninger opjusteres fra åbning af 35 butikker, og en nettotilgang på 10, til åbning af 40 nye butikker med nettotilgang på 15.

Vækst udhules af valutakursfald
En væsentlig årsag til den beskedne stigning i omsætningen er udviklingen i valutakurser i USA og Japan. Fraregnes negativ påvirkning fra JPY og USD på 9,6 mio. kr. er omsætningsvæksten til brand stores og studios i regnskabsårets 3. kvartalet på 5,3 % og 6,4 % i 1.-3. kvartal, oplyser BoConcept.

Af kvartalsrapporten fremgår endvidere, at det er vækstmarkederne i Latinamerika og Asien, der driver fremgangen, mens salgsudviklingen i Europa fortsat er under pres som følge af usikkerhed i Frankrig og Tyskland.

År-til-dato udgør driftsresultatet et underskud på 3,6 mio. kr., mens resultatet før skat er et underskud på 4,3 mio. kr. På samme tidspunkt sidste år kunne BoConcept fremvise et overskud på 20 mio. kr. før skat.

For at styrke afsætningsbetingelserne har BoConcept opretholdt et højt markedsføringsniveau og investeret i produktudvikling, der skal bringe kampagneprodukter hurtigere til markedet. Det har ifølge kvartalsrapporten øget trafikken til butikkerne i december og januar. Samtidig har koncernen lanceret 2014-kollektionen, der er blevet til i samarbejde med japanske Oki Sato og hans designstudio, Nendo.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109