23948sdkhjf

Palsgaard henter vækst i udlandet

Palsgaard Gruppen, som driver produktionsvirksomheder indenfor præfabrikerede træelementer og træspær, havde et sløjt 2013 i Danmark, men hentede 20 procent omsætningsvækst i udlandet.
Palsgaard Gruppen omsatte i 2013 for 237 millioner kroner, heraf steg udlandsomsætningen med godt 20 procent i forhold til året før og udgør nu næsten en fjerdedel af gruppens
samlede omsætning. En andel, som forventes yderligere forøget i år.

De gode omsætningsresultater i Norge og Tyskland har imidlertid ikke været nok til at frembringe et samlet positivt resultat. 2013-resultatet viser endnu en gang, at det er svært at tjene penge på produktion af præfabrikerede komponenter til byggeriet i Danmark, skriver selskabet i en meddelelse.

Lav aktivitet på parcelhuse rammer hårdt
Palsgaard Gruppens samlede omsætning steg godt 5 procent i forhold til 2013, som primært skyldes det øgede salg i Norge og Tyskland. Driftsresultat før afskrivninger og finansiering blev forbedret til 6,5 mio. kr. i 2013. Resultatet er et nettounderskud før skat på 13,1 mio. kr.

- Den nødvendige balance mellem efterspørgsel og produktionskapacitet har endnu ikke fundet et fornuftigt leje i Danmark, selvom det nu er adskillige år siden, at markedet nærmest var overophedet. Produktionskapaciteten er ganske vist reduceret, men langt mindre end faldet i efterspørgslen. Byggeriet af parcelhuse, som er altafgørende for spærsalget, er på det laveste niveau i den tid, man har opgjort statistik, og alt tyder på, at en stigning vil gå meget langsomt, siger adm. direktør Christian Vindstrup.

Han mener det eneste lyspunkt i Danmark er præfabrikerede facadeelementer til energirenovering af boligblokke, som er et voksende og sandsynligvis blivende marked for gruppen.

Eksport skal vende minus til plus
- Det er længe siden, vi stoppede med at vente på det danske marked, siger administrerende direktør Christian Vindstrup og fortsætter:

- Men Danmark udgør fortsat den største del af vores forretning, og vi agter uændret at forsvare og udbygge vores markedsposition på hjemmemarkedet de kommende år. Samtidigt satser vi målrettet på at udvide vores aktiviteter yderligere på de to nærmarkeder, Norge og Tyskland. Såvel byggeaktiviteten som prisniveauet er højere her, og vi er i den gunstige situation, at vi har indgående kendskab til såvel de tekniske standarder som afsætningskanalerne på disse markeder. I Tyskland har vi endda været til stede med egen spærfabrik i over 20 år.

Selvom udviklingen går den rigtige vej skal der kæmpes hårdt for at få sorte tal på bundlinjen i 2014, understreger Christian Vindstrup, som tror på, at de udenlandske markeder bliver gruppens vej til vækst i fremtiden.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084