Randers+Radius knækker eksportkoden
Med 600 Drystole på vej til New York vokser ordrebeholdningen støt på eksportmarkederne for Randers+Radius.
- På projektet i New York blev vores Dry-stol valgt i hård konkurrence med stole fra nogle af verdens største producenter, forklarer sales manager Michael Petersen til Wood Supply og fremhæver, at stolen efterlever nogle af de højeste krav til kvalitet, funktion, brandkrav og design.
Dry-stolen er første fælles produktlancering, efter Radius Møbler opkøbte R. Randers for snart to år siden. Stolen er designet af teamet Komplot, bestående af designerne Boris Berlin og Poul Christiansen. Siden den ramte markedet i oktober 2012 har den været promoveret på messer i både Skandinavien og Tyskland, og interessen har kun været stigende.
- Dry-stolen er en videreudvikling af vores pure-koncept, men består af et blødere materiale, der er skønnere at sidde på og nem at rengøre. Desuden er materialet støjreducerende og det er en egenskab, som mange af vores kunder synes særligt godt om, uddyber Michael Petersen.
Men selvom Dry er kommet til, er Pure-stolen stadig meget populær. To norske skoler har for nylig lagt ordrer på tilsammen 1550 stole i Pure-serien.
Eksport i højere gear
Norge er fortsat virksomhedens suverænt største marked, mens man i flere år har arbejdet på at få foden inden for i USA. Derfor vækker ordren til New York særlig stor begejstring. Adm. direktør Niels Kastrup betegner det som et decideret gennembrud. Nu håber han og resten af virksomheden på, at eksponeringen på New York Public Liberary på sigt kan kaste mere af sig.
- Igennem de sidste par år har vi haft meget fokus på vores eksport og vi kan nu se effekten af det arbejde. Vores eksportmarkeder bidrager nu markant til omsætningen og ordrebeholdningen uden for Danmark er pt. historisk stor, forklarer Michael Petersen og fremhæver, at lande som Tyskland, Australien og Sverige efterhånden klarer sig rigtig godt.
Og strategien om vækst på eksportmarkederne fortsætter for Randers+Radius. I sidste uge tiltrådte Jesper Carlsen som ny area manager. Han afløser Knud Saur, som efter mange år i virksomheden har valgt at gå på pension. Jesper Carlsen får ansvaret for de centraleuropæiske markeder med særligt fokus på Tyskland.