Wendelbo udvider ejerkredsen
Claus Hommelhoff er indtrådt som medejer i Wendelbo Møbel Design. Det sker som led i en vækststrategi, der har som mål at fordoble produktionen.
- Claus Hommelhoffs indtræden som investor giver os råderum og mulighed for at købe vores vietnamesiske samarbejdspartner ud, så vi nu har fået 100 % ejerskab af fabrikken i Vietnam. Vi har en vækststrategi, der har som mål at fordoble vores produktionsaktiviteter, og vækst kræver kapital, så derfor er timingen for en ny investor i Wendelbo Møbel Design helt rigtig, fortæller direktør Lars Wendelbo.
Wendelbo Møbel Design har sine rødder i Aarhus, hvor Lars Wendelbos far, Tage Petersen, i 1955 begyndte at producere skræddersyede under navnet Trøjborg Møbelmontering, senere Trøjborg Bolighus. I 1989 tog 2. generation over, og Lars og Christina Wendelbo drev firmaet videre. Siden 2007 har Wendelbo Møbel Design produceret sofaer og stole fra egen fabrik i Ho Chi Minh City i Vietnam, hvor Christian da Silva Wendelbo, tredje generation i Wendelbo-familien, er direktør.
En dansk fabrik i Vietnam
Claus Hommelhoff har gennem flere år været kendt som en aktiv investor i det aarhusianske erhvervsliv. Inspirationen til at investere i Wendelbo Møbel Design fik han fra sin søn, Nicolai Hommelhoff, der havde været på besøg på fabrikken i Vietnam og var begejstret for både kollektionen og ikke mindst firmaets CSR-politik.
- Da vi startede med produktionen i Vietnam i 2007, gik vi mod strømmen. Den normale procedure ved en udflytning er, at man har et produkt, som man gerne vil producere billigere. Vi havde primært et andet fokus, nemlig kvalitet. Besparelsen i forbindelse med de lavere produktionsomkostninger brugte vi til at opgradere vores produkter med. Vi havde således ikke en produktionspris som mål, snarere et kvalitetsmål for vores produkter, fortæller Christina Wendelbo.
Den strategi er lykkedes. Ifølge Christina Wendelbo producerer den vietnamesiske fabrik i dag en kollektion af polstermøbler, som både er billigere og af højere kvalitet, end da produktionen lå i Aarhus.
- Det er en dansk fabrik, der fysisk ligger i Vietnam. Al den knowhow, vi havde opbygget i Danmark, flyttede vi til Vietnam, og med en ren dansk ledelse sikrer vi kvaliteten. Det fortsat høje kvalitetsniveau opretholdes desuden gennem en proaktiv CSR-strategi, hvor der fokuseres på gode vilkår for medarbejderne og herigennem en for regionen usædvanlig høj grad af medarbejderloyalitet og -fastholdelse, forklarer hun.
Lægger an til vækst i Asien
For seks år siden lagde firmaet strategien om. Fra at satse på nicheprodukter valgte man i stedet at opbygge en kollektion af moderne og tidløse møbler. Det kunne ses i nye designs af såvel interne som eksterne designere, nye forhandlere og nye markeder. Det er baggrunden for det væksteventyr, Wendelbo Møbel Design oplever i dag.
Wendelbo Møbel Design sælges i dag i 25 lande, men målet er, at det tal skal blive langt højere i de kommende år. Særligt på markederne uden for Europa ser ægteparret store muligheder.
- Vi har vækstet med gennemsnitligt 55 % om året på fabrikken i Vietnam uden at have fokus på branding og markedsføring. Derfor har vi nu planlagt en langt større satsning på det asiatiske marked og vil i de kommende år lave en målrettet markedsføringskampagne her og også i andre dele af verden, hvor firmaet ser muligheder for at afsætte sin kollektion af internationale designmøbler. Det er klart mere motiverende, at Wendelbo Møbel Design nu ejer 100 % af fabrikken, og vi føler, at vi har fået hele verden som legeplads, fortæller Christina Wendelbo.
På selve fabrikken arbejder i dag 90 ansatte, men det antal forventes at stige til 200 inden for de næste tre år.