23948sdkhjf

Johannes Fog satser på FSC

Trælast- og byggemarkedskæden har meldt sig ind i FSC Danmark og er nu i gang med en certificeringsproces.
Flere af konkurrenterne har det, staten kræver det, og EU’s tømmerlov fra 2013 stiller krav om det: Dokumentation. Dokumentation for, at virksomheden handler med træ- og træbaserede produkter fra kilder, der som minimum er lovlige og i mange tilfælde også bæredygtige.

Sådan begrunder Johannes Fog sin beslutning om at blive FSC-certificeret, og virksomheden med snart 100 år på bagen betegner certificering som et helt naturligt skridt for en virksomhed, der vil følge markedets udvikling.

- Det er en trend i markedet, at man skal have sin dokumentation i orden. Man skal kunne eftervise, at man gør tingene redeligt. Det har vi altid gjort, men nu er der en måde at få det verificeret på, siger administrerende direktør hos Fog, Carsten Ludvig, ifølge FSC Danmarks hjemmeside.

Leverandørerne er allerede klar
Fog er nu så langt i certificeringsprocessen, at man er begyndt at stille krav til leverandørerne om certificerede varer, så trælasterne og butikkernes lagre er klar, når certificeringen gælder alle afdelinger.

- Nu bliver det simpelthen en del af indkøbet, så når vi er klar til selve certificeringen, er vores lagre så langt fremme, at overgangen kan blive gnidningsløs i takt med det, forklarer Carsten Ludvig.

Da leverandørerne i forvejen tilbyder certificeret træ, oplever indkøberne hos Fog ingen problemer med at omlægge sine krav til leverancerne. På den måde betyder certificeringen ingen ændringer i forhold til leverandørerne, fortæller den administrerende direktør.

FSC-mærket styrker markedsføringen
Udover lettere dokumentation forventer Carsten Ludvig, at certificering og FSC-mærkning af varer giver konkrete fordele i markedsføringen. Hos Fog vil man bruge mærket aktivt til at brande sig som en ansvarlig virksomhed, da man ser en styrke i at sætte en ekstern verificering på sine varer.

- Jeg har en opfattelse af, at logoet er i forbrugernes bevidsthed. Derfor vil det være positivt for os at bruge det i vores markedsføring, så det er også noget, vi får med som sidegevinst, vurderer Carsten Ludvig.

Udfordringer på ukendt grund
Men der er også udfordringer forbundet med FSC-certificering. I det daglige arbejde skal der laves en tilpasning til nogle nye systemer og skabes en forståelse for dem.

- Udfordringen ligger i, at vi bevæger os ud i noget ukendt, hvor vi skal til at beskrive noget, vi har gjort i 100 år. Vi skal til at lave kontrol på et område, hvor vi altid har følt os på sikker grund. Det er sådan set ikke så vanskeligt, blot nyt og ukendt. Og det nye er også, at det vil have konsekvenser, hvis vi har beskrevet det forkert, forklarer den administrerende direktør.

Han forventer i øvrigt ikke, at virksomhedens certificering vil få særlig indvirkning på varernes prisniveau.

Kilde: FSC Danmark

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08