Køkkensatsning fordobler resultat hos Vipp
Hos designvirksomheden Vipp har køkken- og badeværelsesmoduler løftet forretningen og fordoblet resultatet i 2013.
Resultatet for 2013 blev på 13,5 mio. kr. mod 6,5 mio. kr. i 2012. Samtidig har man øget egenkapitalen fra 46,5 mio. kr. i 2012 til knap 59,7 mio. kr. i 2013.
Køkkener gir perspektiv
At Vipp kan fremlægge så godt et regnskab skyldes i høj grad eksporten af virksomhedens køkkenmoduler.
- Det har været en kæmpe investering at udvikle køkkenserien, men nu begynder den at vinde indpas på mange af vores eksportmarkeder, så det giver os vækst og spændende perspektiver for fremtiden, siger adm. direktør Kasper Egelund.
Pris gir omtale
Samtidig har den internationale designpris Elle Deco som Vipp modtog i Milano i april for netop sine køkkener også været med til at vippe salget og den internationale interesse for køkkenerne i den rigtige retning.
Kasper Egelund fortæller, at det er en af de største internationale priser man kan vinde - med 25 journalister i dommerkomiteen. Efterfølgende har Vipp da også fået megen omtale i udenlandske medier og mærket stor interesse fra New York, Paris, London, Oslo og Tel Aviv.
Frankrig er det største marked for Vipps køkkener, hvoraf 90 procent går til eksport. Lige nu er man ved at levere det hidtil største køkken til Tel Aviv. Og Kasper Egelund pointerer, at selvom Danmark er et vigtigt marked, så bliver man som designvirksomhed nødt til at få foden inden for på de store markeder for at slå igennem, f.eks. oplever man nu resultaterne af at have etableret datterselskab i USA helt tilbage i 2006.