Røde tal hos BoConcept
Svære afsætningsforhold og hårdt arbejde for at styrke de fremtidige vækst- og indtjeningsbetingelser sætter sit præg på tallene i møbelkoncernens 2013/14-regnskab.
I den netop offentliggjorte årsrapport fremhæves ekstraomkostninger til konceptudvikling, øget markedsføringsindsats, større hensættelser til tab på debitorer samt faldende valutakurser som årsager til underskuddet.
- Til trods for, at vi hele regnskabsåret gennemførte en lang række aktiviteter, der skulle øge trafikken til butikkerne, var effekten lang tid om at vise sig i salgstallene i 2013/14. Større tab på debitorer og negativ påvirkning fra valutakurser gjorde ondt værre, mens en flot stigning i same-store-sales i fjerde kvartal, åbningen af et rekordhøjt antal butikker og tilpasning af kapacitetsomkostninger trak i positiv retning, siger CEO Torben Paulin i en kommentar til regnskabet.
Omsætning og indtjening definerer succes
Ledelsen i BoConcept tog tidligere på året konsekvensen af den negative udvikling og vedtog en ny ledelsesstruktur, hvor færre lag og en mere klar fordeling af ansvar har gjort det muligt at nedlægge 25 stillinger.
Tiltaget påvirkede det afsluttende kvartal af 2013/14 negativt med omkring 5 mio. kr. men ventes fremadrettet at sikre en årlig reduktion i omkostningsniveauet på omkring 8 mio. kr. Samtidig har man øget fokus på salg og effektivitet, blandt andet gennem ansættelse af Brian Hedelund Nielsen som ny Business Development Director, og de nye tiltag ventes fuldt implementerede, når BoConcept i september introducerer sin 2015-kollektion.
- Derfra handler det om at omsætte den opdaterede platform til resultater i form af stigende omsætning og øget indtjening. Det er alene på de parametre vi i 2014/15 vil definere vores succes, siger Torben Paulin.
Under forudsætning af uforandrede markedsbetingelser og valutakurser forventer han, at BoConcept i regnskabsåret 2014/15 vil øge sin omsætning med 5-8 pct. Det skal dels ske gennem et øget salg pr. kvadratmeter, dels gennem en udvidelse af butikskæden, som ved udgangen af 2013/14 var større end nogensinde med 266 såkaldte brand stores.