23948sdkhjf

BoConcept har flere butikker end nogensinde

Franchisekæden er i 2013/14 vokset til nyt rekordniveau.
Med 40 nyåbnede brand stores og en nettotilgang på 14 butikker har ekspansionen af BoConcepts butikskæde sat ny rekord i regnskabsåret 2013/14. Kæden bestod ved regnskabsårets afslutning af 266 butikker fordelt på 60 markeder.

Ledelsen forventede ved regnskabsårets start at åbne 35 nye butikker og udvide kæden med netto cirka 10 butikker. Det blev senere opjusteret til 40 åbninger og en nettotilgang på cirka 15 butikker. Med åbning af 10 nye butikker og lukning af otte i regnskabsårets sidste kvartal blev forventningerne indfriet.

- Åbningerne har specielt været mange i Tyskland og USA, hvor der gennem de seneste år er udøvet en markant opsøgende indsats for at tiltrække nye franchisetagere. Desuden er der åbnet flere egne butikker i Japan og Kina, hvor beliggenhederne har været attraktive og potentialet stort. Antallet af åbninger i Latinamerika vidner endvidere om markedspotentialet og den store interesse for konceptet i denne del af verden, oplyser BoConcept i sin årsrapport.

En større sanering af kæden har samtidig betydet, at 26 butikker i det forgangne regnskabsår blev lukket – flertallet som en konsekvens af dårlig performance eller manglende efterlevelse af konceptet. På helårsbasis bidrager nyåbnede butikker gennemsnitligt med ca. 3 mio. kr. til koncernomsætningen, mens en lukket butik reducerer omsætningen med ca. 2 mio. kr. Butikkerne i kæden har i regnskabsåret 2013/14 haft en gennemsnitlig retailomsætning på ca. 1 mio. euro.

Pipelinen for åbninger svandt lidt i 4. kvartal 2013/14 sideløbende med de mange åbninger. Ifølge BoConcept er der fortsat interesse for at åbne butikker i Tyskland, mens den tidlige pipeline (fase 2 på grafikken) vidner om stor interesse i USA og på vækstmarkederne i Asien og Latinamerika.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094