Brødrene Andersen skifter navn
Dansk møbelvirksomhed vil erobre hjerter og markedsandele med ny profil og ny designstrategi.
Efter en grundig strategiproces, hvor alt fra profil, design og sortiment til produktion, salg og markedsføring er blevet vendt og drejet, markerer man nu de mange forandringer ved ganske symbolsk at forenkle virksomhedens navn til blot ”Andersen”. Samtidig ændres virksomhedens visuelle profil.
Andersen – eller Andersen Furniture A/S – har ønsket at skabe en profil, der kan fungere på både det danske marked og på et voksende antal eksportmarkeder. Brødrene Jørgen og Henrik Andersen er fortsat en del af virksomhedens ledelse og ”Brødrene” er alene fjernet fra navnet ud fra markedsføringsmæssige hensyn på de internationale markeder.
Skarpere designlinje
Gennem de seneste år har den aarhusianske møbelvirksomhed drejet sit fokus i retning af mere moderne og tidløst designede møbler. Det kom for alvor til udtryk med lanceringen af bordet ”T1” i 2011. Bordet blev året efter belønnet med den internationale designpris ”Wallpaper Design Award” for bedste spisebord.
- T1-bordet og ikke mindst de tre opbevaringsmøbler, som vi siden har lanceret under betegnelserne S1, S2 og S3, er tydelige eksponenter for den designlinje, der kommer til at præge vores forandrede virksomhed i fremtiden, siger Jørgen Andersen.
I øvrigt har virksomheden som et led i den nye designstrategi taget stole ind i sortimentet, hvor sædet er fremstillet i andre materialer end træ. Første skud på stammen var The Andersen Chair (TAC) med glasfibersæde kombineret med ben i massivt træ. Stolen blev lanceret i 2013 og kunne samme år pryde sig med designprisen ”Reddot Design Award” som endnu et udtryk for, at Andersen har ramt plet med sin nye designsatsning.
Møbler og mennesker
Det nye navn og logo lanceres den 1. juli 2014 og bliver kort tid efter blive fulgt op af en markedsføring, der ifølge marketingansvarlig Kirsten Goul Andersen vil være endnu et udtryk for den transformationsproces, som virksomheden befinder sig i.
- Hvor vi tidligere har været meget centrerede om vores produkter og funktionaliteten, vil vores fremtidige markedsføring i langt højere grad handle om at formidle den personlighed, der er kernen i vores nye designstrategi.
Kirsten Goul Andersen uddyber, at personligheden blandt andet handler om kant og karakter og om at have modet til at stikke ud og være noget ekstraordinært.
Andersen har netop offentliggjort årsregnskabet for 2013, hvor det er lykkedes at vende underskud til overskud. Resultatet er på 0,12 mio. kr. efter skat, og det er en fremgang på godt 2,1 mio. kr. sammenlignet med 2012.