Nyt overskud hos Mater
Den danske interiørvirksomhed fastholder de sorte tal for tredje regnskabsår i træk og forventer moderat vækst.
Trods en stigning i bruttofortjenesten fra 1,05 til 2,42 mio. kr. er resultatet før skat dog steget beskedent fra 0,34 til 0,56 mio. kr. Årsagen er blandt andet en stigning i personaleomkostningerne fra 0,6 til 1,65 mio. kr.
Mater har i 2013 fortsat sin vækst og har løbende styrket organisationen gennem ansættelser i salg og kundeservice. Samtidig har virksomheden udviklet en række nye produkter inden for møbler og belysning, som er lanceret her i 2014.
- Vi har oplevet en vækst specielt inden for kontraktmarkedet til high end hoteller og restauranter, hvorfor nye produkter især målrettes dette segment, fortæller stifter og CEO, Henrik Marstrand, som især har store forventninger til lampeserien "Terho", tegnet af den lovende finsk designer Maija Puoskari samt stoleserien "Shell", tegnet af amerikanske Michael Dreeben.
- Vi lancerer også en anden stoleserie; "Cloudy", designet af den spanske tegnestue Stone Designs i en mere prisvenlig kategori. Alt sammen i certificerede materialer, tilføjer Henrik Marstrand.
Flere underleverandører
Resultatmæssigt forventer Henrik Marstrand og Mater i 2014 en moderat vækst i omsætningen og et stabilt overskud, blandt andet foranlediget af øget distribution til lande i Europa og USA.
- Gennem 2013 og ind i 2014 har vi haft fokus på at optimere basen med underleverandører, hvor der er kommet flere til for at håndtere væksten og reducere leveringstiderne, siger Henrik Marstrand.
Han forklarer, at Maters forretningsmodel, hvor en lang række etiske kriterier tages i betragtning i produktionen, såsom råvarecertificering og genbrug, har betydet, at denne modningsproces har været langstrakt. Mater producerer nu både i Europa og Asien og har kunder i over 30 lande.