BoConcept øger salget
Omsætningen er steget med 8 %, men der er fortsat røde tal på bundlinjen i BoConcept-koncernen.
Omsætningen udgør 267,2 mio. kr., svarende til en vækst på 8,3 %, mens EBIT er forbedret fra -11,6 mio. kr. til -5,6 mio. kr.
- For andet kvartal i træk er BoConcepts omsætning øget og same-store-sales forbedret markant. Resultatet er styrket i 1. kvartal 2014/15, og der er siden regnskabsårets start arbejdet intensivt på at forberede lanceringen af BoConcepts opgraderede kollektion, koncept og kommunikationsplatform i september, skriver ledelsen i en kommentar til kvartalsregnskabet.
Det tyske marked er nu BoConcepts største
Den positive omsætningsudvikling er på niveau med det forventede, og skyldes dels flere butikker i kæden, dels større same-store-sales (+10,6 %). Markederne i Europa præges fortsat af usikkerhed og begrænset trafik. Momentum er bedre i USA, mens vækstmarkederne i Latinamerika og Asien fortsat udvikler sig gunstigt.
Omsætningen til det tyske marked, som nu er BoConcepts største, er positivt påvirket af det høje antal nyåbninger, der blev gennemført sidste år. I Danmark og Sverige forsætter fremgangen i same-store-sales, hvilket driver omsætningen op – dog stadig fra lave niveauer.
Kæden er i første kvartal 2014/15 brutto blevet tilført fire butikker, to i Tyskland samt én i både Frankrig Thailand. Netto er kæden dog reduceret med fire butikker, idet der er gennemført otte lukninger – flest i Japan, hvor franchisebutikker lukkes og erstattes af egne butikker. Kæden udgøres herefter af 262 butikker.
Forventningerne til den finansielle udvikling i regnskabsåret 2014/15 fastholdes, hvilket betyder en omsætningsvækst på ca. 5-8 % og en EBIT-grad på ca. 2-3 %.