BoConcept retter fokus mod butiksejerne
Mere end hver fjerde butik udvikler sig utilfredsstillende, og det kan medføre udskiftning af franchisetagere eller butikslukninger.
Koncernen har de senere år brugt mange ressourcer på at lukke tabsgivende butikker, og ifølge Herning Folkeblad kører mere end 25 procent af de nuværende butikker så dårligt, at der er risiko for yderligere butikslukninger.
Administrerende direktør Torben Paulin fortæller til avisen, at der i sidste regnskabsår blev iværksat en række tiltag, der har til formål at øge salget pr. kvadratmeter i butikkerne, og han forventer, at dette vil give et væsentligt løft. For de butikker, hvor det ikke lykkes at vende udviklingen, vil der blive iværksat yderligere tiltag.
-Første mål er at fikse forretningen med den franchisetager, der er, men nogle gange finder vi ud af, at det skyldes, at beliggenheden ikke er god nok. Andre gange finder vi ud af, at det er franchisetageren, der enten ikke er dygtig nok eller har mistet motivationen, og endelig kan det være begge dele, siger Torben Paulin til Herning Folkeblad.
Det er hovedsageligt på de europæiske markeder og i Nordamerika, at der har været problemer, og ifølge Torben Paulin har BoConcept erfaret, at det kan lade sig gøre at fordoble omsætningen med en ny motiveret ejer.