23948sdkhjf

Stor fremgang i virksomheders brug af sociale medier

På et enkelt år er der sket stor fremgang i virksomhedernes brug af de sociale medier, som er blevet business. Der er både markedsfordele og kunderelationer at vinde ved at bruge de sociale medier, lyder det fra Dansk Erhverv.
Erhvervslivet anvender i stigende grad de sociale medier. For anden gang har Danmarks Statistik undersøgt udbredelsen i erhvervslivet og på et enkelt år er den steget fra 40 til 50 procent. De sociale medier bruges især til markedsføring og til rekruttering.

- Når vi ikke længere handler med en lokal erhvervsdrivende, vi kender, stiger kundernes behov for at tjekke virksomhederne, deres stil og omdømme ud. Det sker i høj grad på internettet, og derfor bliver virksomhedernes tilstedeværelse på de sociale medier vigtigere end tidligere, siger chefkonsulent Janus Sandsgaard, Dansk Erhverv.

Sociale medier er blevet business
Det er især sociale netværk som Facebook og LinkedIn, virksomheder bruger. I 2014 bruger 46 pct. af virksomhederne sociale netværk, mens andelen i 2013 var på 36 pct. I brancheforeningen IT-Branchen oplever man en markant stigende interesse for de sociale medier blandt danske virksomheder.

- Vi ser nu en række virksomheder i Danmark, der har gjort det til en forretning at hjælpe andre virksomheder med at blive en succes på de sociale medier. De sociale medier er meget ofte afgørende for om virksomhederne får et tæt forhold til deres kunder og kan tiltrække nye medarbejdere, siger Mette Lundberg, direktør for Politik & Kommunikation i IT-Branchen.

Sociale medier kræver højt aktivitetsniveau
Tallene fra Danmarks Statistik viser, at en tredjedel af virksomhederne bruger de sociale medier til behandling af kundereaktioner. Det giver for mange virksomheder mulighed for en hurtig reaktion på platforme, hvor mange af kunderne er til stede. Sociale medier er dog ikke noget alle virksomheder for enhver pris skal brug, og virksomheder, der beslutter sig for at bruge sociale medier, skal sørge for at holde et vist aktivitetsniveau.

- En virksomhed der har en død side på Facebook, er bedre stillet uden en side på Facebook. Som virksomhed skal man have en plan for, hvilke sociale medier der er relevante, og hvordan virksomheden vil arbejde med dem, når man først er på, siger chefkonsulent Janus Sandsgaard, Dansk Erhverv.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063