Fritz Hansen vokser på fjernmarkederne
Asiatiske metropoler bidrager i stigende grad til omsætningen hos møbelvirksomheden med hovedsæde i Allerød. Generelt udvikler den danske møbeleksport sig positivt i år.
Også i 2014 har udviklingen været positiv. Adm. direktør Jacob Holm fortæller i et interview med Jyllandsposten, at virksomhedens satsning på nye markeder har været en succes. Fritz Hansen har etableret eksport til Singapore, Hongkong og Seoul, og det er med til at løfte omsætningen.
- Det har givet pote også at fokusere på de tre markeder. Interessen for vores møbler er stor i de storbyer og et godt skridt på vejen mod at ekspandere med nye markeder. I 2015 åbner vi også butikker i blandt andet Bangkok og Jakarta, siger Jacob Holm.
Det er ikke kun på fjernmarkederne, at udviklingen er positiv i år. Således er Fritz Hansens eksport til Storbritannien steget med 21 pct. i årets første otte måneder – primært som følge af at finansmarkedet i London har fået det bedre.
Eksport af træ og møbler vokser
Fritz Hansen er ikke alene om at mærke en positiv udvikling. Ifølge brancheorganisationen Træ- og Møbelindustrien (TMI) viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik således, at eksporten af møbler er steget med 4,1 procent i årets første otte måneder sammenlignet med sidste år.
Trods mindre tilbagegange på de nordiske markeder har andre europæiske hovedmarkeder som Tyskland, Holland og især Storbritannien solide vækstrater, ligesom upcoming markeder som Polen, Australien og Kina har øget deres møbelkøb i Danmark ganske markant side i fjor.
Trævareeksporten udviser også fornemme væksttal over næsten hele linjen med en samlet fremgang på 21,5 procent siden i fjor. Især de vesteuropæiske lande som Storbritannien, Frankrig, Holland og Italien har forøget deres import af danske træprodukter betragteligt.
Få et overblik over udviklingen i eksport og import af møbler og træ i billedhjulet i artiklens øverste højre hjørne.