23948sdkhjf

Vækst med vækst på hos Ikea

- FY14 var et godt år for Ikea. Jeg er glad for at se øget vækst, lyder det fra CEO Peter Agnefjäll.
Ikea Groups nettoindtægter udgjorde 3,3 mia. euro i 2014. Det samlede salg steg med 5,9 pct. i forhold til sidste år, hvilket svarer til 28,7 mia. euro. Den samlede omsætning udgjorde 29,3 mia. euro (+2,8 pct.).

- FY14 var et godt år for Ikea. Jeg er glad for at se øget vækst i alle vores salgskanaler; i eksisterende varehuse, i åbningen af nye varehuse og via eCommerce. Vi har nået nogle vigtige milepæle i målet mod at blive energiuafhængige og realiserede desuden en stigning på 58 pct. i salgsværdien af produkter, der hjælper folk til at leve et mere bæredygtigt liv derhjemme. Bæredygtighed er en integreret del af vores forretningsstrategi, siger Peter Agnefjäll, President og CEO i Ikea Group.

Vinder fortsat markedsandele
Ikea Group har vundet markedsandele på stort set alle markeder og har desuden etableret sig i et nyt land - Kroatien. Målt på salg udgjorde de største markeder Tyskland, USA, Frankrig, Rusland og Storbritannien.

- Vi har en ambitiøs vækstagenda, og samtidig er vi fast besluttede på at have en positiv indvirkning på mennesker og miljø. Vores størrelse giver os en unik mulighed for at gøre en forskel og bidrage til positive forandringer i samfundet, for eksempel ved at gøre energieffektiv belysning både økonomisk overkommelig og attraktiv for millioner af mennesker, fortsætter Peter Agnefjäll.

Inden for egne aktiviteter har IKEA Group produceret vedvarende energi svarende til 42 pct. af det samlede energiforbrug og har et mål om ved udgangen af 2015 at have investeret og forpligtet sig til at investere 1,5 mia. euro i vedvarende energiprojekter, primært vindmølleparker og solcellepaneler (PV).

Investeringer i fremtiden
I 2014 blev 200 mio. euro afsat til et nyt loyalitetsprogram, Tack! og beløbet til One Ikea Bonus Program blev øget med 98 mio. euro, som en tak til medarbejderne.

- En afgørende faktor for vores gode resultater er, at vi har et langsigtet perspektiv og ikke har til formål at maksimere kortsigtet profit. Vi bestræber os på til stadighed at skabe bedre produkter til lavere priser til vores kunder og til at foretage betydelige investeringer i vores fremtid, siger Peter Agnefjäll.

Der var 716 millioner besøg i IKEA’s varehuse og mere end 1,5 milliarder besøg på IKEA.com i 2014.
Læs mere om: Ikea
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079