Vil uddanne køkkenbranchens bedste konsulenter
Det første hold studerende på Danmarks nye køkkenuddannelse har nu været på skolebænken, og ambitionsniveauet er højt.
For første gang har køkkenbranchen fået sin helt egen skræddersyede uddannelse inden for salg og rådgivning om køkken, bad og garderobe. Uddannelsen er en toårig kompetencegivende uddannelse, der er blevet til i samarbejde med Undervisningsministeriet.
Mål: 70 procent skal ansættes
- Et køkken er ikke bare et køkken. Der er så mange muligheder og funktioner, så der i dag er brug for, at man både er drømmetyder, indretningsarkitekt, sælger og forhandler for at kunne sælge køkkener. Derfor tog vi initiativ til arbejdet med at forme den perfekte uddannelse for fremtidens køkkenkonsulenter, siger Freddy Kloster Nielsen, uddannelseschef i Nobia, som står bag HTH, Invita og Uno Form.
Gennem de seneste tre år har han stået i spidsen for arbejdet med at lave den nye specialistuddannelse.
- Uddannelsen strækker sig over to år, og vores mål er altid at have 17-18 af vores egne unge med – gerne en i hver køkkenbutik. Vi har et ambitiøst mål om at uddanne branchens bedste køkkenkonsulenter, og derfor forventer vi også at ansætte op mod 70 procent, når de er færdiguddannet, siger Freddy Kloster Nielsen.
Undervisning i køkkenet
Investeringen i et nyt køkken er blandt de største investeringer, som en familie foretager. Derfor er der også brugt meget krudt på at indrette uddannelsesstedet – Handelsfagskolen i Odder ved Aarhus – med rigtige køkkener, bryggers og badeværelse samt masser af materialer og hårde hvidevarer. Eleverne er i løbet af de to år, uddannelsen varer, på Handelsfagskolen fire gange á 14 dage.
Alle undervisere har praktisk erfaring fra detailhandlen kombineret med en teoretisk eller pædagogisk uddannelse. Udover de faste undervisere er der en række gæsteundervisere, så eleverne hele tiden får den nyeste viden om branchen.
Uddannelse er en forpligtelse
Bag uddannelsen ligger et ønske om både at uddanne de dygtigste køkkenfolk og løfte en del af en vigtig samfundsopgave: At skabe spændende praktikpladser til nogle af de 11.000 unge, som gerne vil have en god uddannelse, hvor de kommer i praktik i virksomheder og får kolleger.
- Vi er markedsleder på køkkenmarkedet, og dermed har vi også et ansvar for at være med til at uddanne fremtidens køkkenkonsulenter. Vi vil sikre, at der altid er nye, dygtige unge på vej gennem uddannelsessystemet, som brænder for at rådgive om og sælge køkkener. Vi skal hele tiden udvikle os, så vi også i fremtiden kan producere danske køkkener herhjemme, siger Lars Bay-Smidt, administrerende direktør i Nobia Denmark.