23948sdkhjf

Solidt dansk aftryk på Stockholm-messen

108 danske udstillere og knap 1.000 danske fagfolk deltog i sidste uges messe, hvor det samlede besøgstal sneg sig op på godt 40.000. Se billeder fra messen her.
Fem dages møbelmesse sluttede søndag i Stockholm med fremgang på stort set alle parametre. Det samlede besøgstal steg fra 35.654 til knap 40.000, og antallet af udenlandske fagfolk steg fra 5.726 til 6.635 fordelt på 60 nationaliteter.

- Som messearrangør er det vores opgave at være lydhøre og spejle branchens udvikling. Vi arbejder løbende på at tilpasse og forbedre os som mødested for både udstillere og besøgende. Responsen har overgået forventningerne, og det styrker vores position som førende messe inden for skandinavisk design, siger projektchef Cecilia Nyberg

Til Stockholm for at møde danskere
Antallet af danske besøgende steg fra 800 til 970, og Danmark ligger dermed på fjerdepladsen blandt de stærkest repræsenterede nationer efter Sverige, Finland og Norge.

For nordjyske M&O Design, der udstillede i Stockholm for første gang, var det da heller ikke primært de svenske besøgende, der var i fokus.

- Messen er interessant for os, da mange danskere efterhånden tager derop som alternativ til den tidligere møbelmesse i Bella Center. Så det er ikke nødvendigvis for at træffe nye svenske kunder, vi er med, men hovedsaligt for at møde de danske, siger direktør Malene Flensted Urup.

Som Stockholm-debutant glæder hun sig over en rigtig god respons på M&O-konceptet, hvor egne tekstiler og møbler suppleres med udvalgte møbler fra udlandet. Især sofamodulerne Reform har fået en god modtagelse.

Et godt udstillingsvindue
By Lassen lancerede i år to designikoner på messen: ”Saxe”, tegnet af Mogens Lassen i 1955, samt ”Den Trætte Mand”, tegnet af Flemming Lassen i 1935. Et eksemplar af ”Den Trætte Mand” blev i 2014 solgt hos Bruun Rasmussen for 1,42 millioner kroner, og blev dermed det dyrest solgte møbel i Danmark nogensinde.

Lanceringen var derfor ventet med spænding, og resultatet har været fantastisk, fortæller direktør og medejer Peter Østerberg. By Lassen er vendt hjem fra Stockholm med en del nye kunder på messen og er desuden blevet foreskrevet til en række projekter, som der nu skal arbejdes videre med i kommende måneder.

- Som et brand i stærk vækst ser vi Stockholm Furniture Fair et godt udstillingsvindue til både detail- og kontraktmarkedet i Skandinavien, siger Peter Østerberg.

Tilsvarende lyder meldingen fra Randers+Radius, hvor CEO Niels Kastrup også kan glæde sig over en masse nye kontakter, som nu skal følges op.

- Stockholm er messen for os, fordi vores hovedmarkeder Sverige, Norge og Danmark er massivt repræsenteret af både arkitekter og forhandlere, siger han.

Randers+Radius benyttede messen til at lancere sin nye armstol ”Tono”, der er udført i filt af granulerede PET-flasker. Stolen, der er designet af Hans Thyge & Co., har været undervejs i over et år, da formen har undergået flere optimeringer og ændringer undervejs. Ifølge Niels Kastrup er der tale om lidt af en banebrydende stol sin grønne profil og lydabsorberende egenskaber.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156