Den nye køkkengigant
På få år er det lykkedes for møbelgiganten Ikea at blive en af de førende på køkken-markedet. Salget af køkkenelementer herhjemme er øget fra 10 til 17% af markedsandelen.
Blandt Ikeas køkkenidéer finder man en lampe med indbygget emhætte, en køleskuffe, bordplader af stål og bærbare induktionskogeplader. Men også selve designet er blevet mere strømlinet og nytænkende.
Tallene fra IFKA - Institut for Konjunktur-Analyse viser, at danskerne er vilde med saml-selv-køkkener fra Ikea. På få år er markedsandelen steget med 7%, og i løbet af 2008 vil godt 250.000 danske hjem have et Ikea-køkken.
- Succesen handler ikke blot om lav pris, men også om at udvikle nye design og forbedre funktion og kvalitet, fortæller Lene Gaard, Ikeas køkkenspecialist og koordinator for nye idéer og produkter.
Under overskriften "Køkkenet flytter hjemmefra" vises de nye idéer, elementer og tilbehør rundt om i landets fire Ikea-varehuse i denne måned.
Kilde: Berlingske Business