Superwood har fundamentet på plads
Under ny ejer har virksomheden samlet hele værdikæden i eget hus. Målet er at udvikle verdens bedste facadebræt.
Virksomheden var indtil for to år siden ejet af VKR Holding og arbejdede primært med imprægnering af vinduestræ, men under nyt ejerskab er fokus skiftet til facadebeklædning:
- Vi er efterhånden ved at være der, hvor vi skal være. Vi har femdoblet omsætningen på to år og udvidet med linjer til savning, høvling og maling, fortæller direktør og medejer, Ole Dalsgård Nielsen.
Fra proces til produkt
Superwoods imprægneringsmetode blev udviklet i slutningen af 1990’erne, og Ole Dalsgård Nielsen erkender, at det har taget meget længere tid end ventet at gøre teknologien moden til at konkurrere på kommercielle vilkår.
Tidligere bestod forretningen i at sælge den patenterede imprægneringsproces som forædling til virksomheder i træindustrien, men med hele værdikæden i eget hus udvikler Superwood nu sine egne facadeprodukter. Det skaber et helt andet fundament for at drive virksomhed:
- Vi er blevet mere fleksible og er efterhånden så gode til at udnytte teknologien, at vi nu retter vores fokus mod at udvikle markedet og tjene penge, siger Ole Dalsgård Nielsen, som i 2015 forventer et resultat tæt på nul.
For at styrke salget i Danmark yderligere er Anders Jørgensen pr. 1. maj ansat som salgschef. Han kommer fra en tilsvarende stilling hos Vida Wood Danmark, hvor han blandt andet beskæftigede sig med salg af netop Superwood.