Danske børnemøbler til hele verden
Flexa åbner konceptbutikker og shop-in-shops som aldrig før.
I 2014 blev Flexas shop-in-shop-løsning; ”Flexa Studio”, installeret i 150 butikker – i tillæg til de cirka 400 som Flexa i forvejen var inde hos. Alene i Tyskland og Østrig blev mere end 100 nye studios bygget op hos store møbelhuse som Porta, Lutz og Dodenhof.
Ekspansionen er fortsat i 2015, hvor Flexa har indgået aftale om shop-in-shop repræsentation i 60 butikker hos den norske møbelkæde Bohus. Også Sverige er i kikkerten, men først og fremmest er fokus rettet mod Tyskland:
- I 1980’erne og 1990’erne havde Flexa nærmest monopol på det tyske marked, men det blev tabt i 00’erne. Derfor har vi sat alt ind på at komme tilbage, og det er vi godt på vej til, fortæller CEO Carsten Dan Madsen til Wood Supply.
Flere franchisebutikker på vej
Flexas markedsplatform består af tre kanaler. Foruden shop-in-shop-konceptet er det en private label-produktion, hvor Flexa leverer billige børnesenge til kæder som Jysk og Bettenwelt, samt et koncept med selvstændige butikker; de såkaldte ”Flexa Shops”, som etableres på franchisebasis. Der findes i dag lidt over 140 Flexa-butikker, heraf 80 i Kina, og tallet er stigende.
- Vi ser meget store muligheder i Asien, hvor der er fortsat mange huller på Flexas landkort. I løbet af de næste år kan Indien meget vel blive et stort marked for os, siger Carsten Dan Madsen.
- Derudover er vi ved at kigge på Canada. Vi har netop skrevet kontrakt på en butik i Montreal, og der skulle gerne følge yderligere til til tre butikker i 2016. Vi har her i foråret åbnet med succes i Ankara i Tyrkiet og skrevet kontrakt på yderligere tre butikker, som åbner i Istanbul i løbet af 2015 og 2016, fortsætter han.
Hertil kommer de etablerede markeder. I Sevilla har Flexa netop åbnet sin niende spanske butik, og i løbet af kort tid slår virksomheden dørene op for en butik i Rom. Ekspansionen fortsætter på fuld kraft.
Satser på shop-in-shop i Danmark
Blot en enkelt af de over 140 butikker har adresse i Danmark; på Fisketorvet i København, og det er der en god grund til.
- Jo længere væk, vi kommer, desto mere specialiserede bliver detailbutikkerne. I byer som Milano og Barcelona ser du mange mindre butikker, mens vi herhjemme og i Tyskland har en tendens til at samle mange forskellige leverandører under samme tag, forklarer Carsten Dan Madsen.
Derfor målretter Flexa sin shop-in-shop-løsning til de modnede markeder i Nord- og Centraleuropa, mens konceptbutikkerne fortrinsvist åbnes på nye markeder, hvor det giver mening for Flexa at rykke ind med sit samlede butikskoncept.
Læs mere om Flexas udvikling i artiklen:
Flexa accelererer væksten