23948sdkhjf

- Nej, vi bliver aldrig noget Ikea

Jysk-chef taler hellere om forskellene end lighederne, og forskellene mellem lavpriskæmperne i Danmark bliver ikke mindre, fortæller Jan Bøgh.
Ikke sjældent fokuserer medierne på giganternes lavprismøbelkamp i Danmark: Danske Jysk mod giganten Ikea.

Men Jysks adm. direktør Jan Bøgh vil hellere tale om forskellene på de to kæder. De to kæmper har vidt forskellige strategier, og de bliver ikke mere ens fremover, giver han indtryk af.

- Jeg tror, det mest er journalister, der gerne vil skabe den vinkel, at Jysk og Ikea er hovedkonkurrenter, men vores konkurrentbillede er noget mere broget, siger han til Wood Supply, som møder Jysk-topchefen på Silkeborgvej i Aarhus, som er moderbutikken - den første udgave af Jysk Sengetøjslager, som Lars Larsen slog dørene op for i 1979.

Ånden er stadig "købmandens", som den navnkundige stifter kaldes. Det er skarphed på indkøb, skarphed på pris. At medarbejderne kender varerne og kan vejlede om dem. At kæden hele tiden vokser, som det var meningen fra begyndelsen. "Den, der ikke vækster, dør hen", lyder mottoet.

Og Jysk vil fortsat være et mindre butikskoncept end Ikea. Til gengæld findes Jysk lokalt, hvor man som kunde er tættere på sin butiksekspedient. Og Jysk skal fortsat findes i alle hjørner af landet. Jysk bliver ikke til megacentre i storbyerne. Til gengæld vil Jysk gerne ind i byerne og få flere strøgkunder ind, som Jysk blandt andet eksperimenterer med i Fields-centret på Amager. Dem, som ikke starter bilen for at køre i Jysk, men som tilfældigt dumper ind som fodgængere.

Og hvor den svenske varehusgigant har alle typer møbler og i mange varianter, har Jysk valgt en møbelstrategi, der skærer ind til benet og træffer nogle relativt fåtallige valg. Til gengæld skal de valgte møbler kunne sælge og appellere. Det spisebord, Jysk vælger, skal kunne sælges med meget høj volumen. Der bliver ikke plads til fejltagelser, når Jysk vælger det næste stykke møbel, som skal ud i butikkerne.

- Vi skal ramme plet, når vi gør ting. Det er hele præmissen for den type forretning, som vi driver. Så vi er nødt til være omkostningseffektive og tænke os om. At vi køber til den rigtige pris, har effektive lagre og logistiksystemer, siger han.

Det betyder også, at alle kvadratmeter i enhver Jysk-butik i verden skal fyldes med omsættelige varer.

- Der er ikke plads til at have døde ting stående. Havde vi 40.000 kvm kunne vi godt stille nogens varer op uden at beregne først, men de ting der skal være her, skal hurtigt kunne omsættes, fortæller han.

Man kan godt indrette en hel bolig kun med Jysk-møbler, men det er ikke uden valg og fravalg for Jysk-kæden. Der vil ikke komme større reolsystemer ind i butikkerne. Det vil blive "for volumiøst", som Jan Bøgh kalder det.

Møblerne er blevet skarpere på design, nævner han. Og vover også at stige lidt i prisklasse, nævner Jan Bøgh, mens han viser et bord af egetræsfinér. Men Jysk bruger ikke kræfter på at være spydspids i udviklingen. Man nøjes med at holde øje med den.

Og satsningen er skandinavisk. Med hjemmemarkedet som forsøgsbase, er det Jysks mission at udbrede en skandinavisk profil til alle sine butikker internationalt. Men ikke kompromisløst. Det handler om at have føling lokalt.

- Vi prøver i nogen grad at tilpasse os landene og har nogle lokale varer, som passer præcist til det enkelte land. Men Jysk er en virksomhed med udgangspunkt i Skandinavien, og derfor vil vi meget gerne præsentere kunderne i alle lande for nogle skandinaviske valg, selv om det kan være en langsom proces, at gøre det populært i eksempelvis Polen.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Læs mere om: Jysk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1