Bog vil skabe mening for den nye generation
Finurlig, men velskrevet bog, udfordrer virksomheder, partier og andre institutioner til at forny deres fortællinger til tiden.
Og der er masser af mening og inspiration til at foretage nogle dramatiske skift i den måde, man fortæller historier på. Ikke mindst i forhold til den generation, som er ved at indtage arbejdsmarkedet.
Aktive medfortællere
Ask Agger er ledelseskonsulent og har arbejdet med mange forskellige virksomheders forsøg på at overbevise kunder om, at de bør købe deres produkter, overbevise deres medarbejdere om, at strategien er rigtig og overbevise vælgerne om, at de skal stemme på dem.
Problemet med kommunikation er ofte, at den er envejs og indeholder én sandhed, påpeger han.
Hovedpointen i bogen er, at den generation (Generation III), som er godt på vej til at overtage arbejdsmarkedet, ikke ønsker at blive ”talt til”. De ønsker at være aktive medfortællere. Det sætter nogle helt andre krav om involvering og tab af styring, end kommunikationsfolk er vant til.
Generation Y & Z som omdrejningspunkt
Tobias Baldrian Madsen er forretningsudviklings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesudvikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business development engineer fra Aarhus Universitet.
Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Ask Agger bruger ikke den traditionelle opdeling i generationer, men samler Generation Y og Z i hvad han kalder Generation III.
Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Generation I er født før 2. Verdenskrig, og er typisk opdraget med fortællinger, man ikke stillede spørgsmålstegn ved. Især religionens indflydelse var større.
Generation II er mennesker efter 2. verdenskrig og som har oplevet globaliseringen og reklamernes indtog.
Generation III er de unge mennesker, som lige nu indtager arbejdsmarkedet og i stigende omfang kommer til at lede organisationer som virksomheder og politiske partier.
Generation III har nogle helt andre krav til arbejdspladser, produkter, politiske partier med mere, og det er en virkelighed, som virksomheder bør forholde sig til nu.
En rodet affære, men spændende hele vejen igennem
Jeg ledte langt efter en rød tråd i denne bog. Nok også fordi det er en bog, som er sammenstykket af mange års skriverier.
Ask Agger deler godt nok bogen op i tre hovedafsnit; ”Hvorfor”, ”Hvad” og ”Hvordan”, men de underliggende kapitler tager dig igennem et væld af personlige fortællinger, anekdoter, citater og andet, uden at du på nogen måde har fornemmelsen af, at der er en klar linje.
Det gør faktisk ikke noget, fordi jeg nød at læse det hele. Bogens kapitler tager dig igennem, hvordan fortællinger er blevet brugt igennem vores historie, hvad der er det essentielle i en spændende kommunikation, og i den sidste del forsøger Ask Agger at inspirere til konkret handling.
Inspiration til kommunikation
Der er guides i bogen til, hvordan man kan strikke sin egen kommunikation sammen, så den bedre involverer sit publikum, men man må se langt efter konkrete værktøjer og metoder.
Dog er der inspiration og motivation i endeløse baner til at gøre noget anderledes, og det er min anbefaling, at hvis du ikke allerede har en strategi for den nye generation i din virksomhed, så er denne bog et rigtig godt sted at starte.
På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 9/10
Direkte brugbar: 5/10
Godt skrevet: 8/10
Titel: Medfortæller
Forfatter: Ask Agger
Forlag: Gyldendal Business
Sider: 207
Pris: 300,00 kr.
Artiklen er en del af temaet Bøger.