23948sdkhjf

Strategibog mangler sin egen strategi

Der bruges for meget energi på at danne overblik over strategiteorier på dansk, og det får bogen til at ligne en opremsning.
Umiddelbart virker det til, at forfatterne har villet gabe over for meget. I forordet skriver de, at de gerne ville skabe en bog, der kan bruges i de virksomheder, som gerne vil involvere medarbejderne mere i strategiarbejdet.

Hvordan de havde tiltænkt sig, at den skulle bruges, er dog noget mere uvis.

Bogens gennemgang er på mange måder rigtig og fornuftig, men jeg vil kun svinge denne bog op til at kunne blive anvendt af studerende og ledere uden strategierfaring.

Den giver maksimalt en meget kort introduktion til strategiarbejdet fra flere hundrede vinkler uden virkelig at skabe det overblik, eller videregive de erfaringer, som man rent praktisk ville kunne bruge.

Slavisk gennemgang
Bogen er bygget op på en måde, så den først gennemgår strategiens platform eller udgangspunkt - altså vision, mission og værdier. Derefter diskuteres, om man bør følge en succesopskrift eller en diagnosetilgang til strategi, og så gennemgås de mange måder, som man kan udvikle virksomheden på.

Så fortsætter et kapitel, der kigger tilbage på de gammelkendte strategiske skoler, hvorefter de nyere skoler kort præsenteres uden rigtig at komme i dybden. Slutteligt beskrives de forskellige drivers, der kan være for at skabe ny strategi, hvordan du eksekverer strategi, samt et par velmenende råd fra forfatterne.

I bogens sidste kapitel/appendiks opremses 101 strategiske værktøjer så kortfattet, at jeg ikke rigtig får noget ud af det og så ustruktureret, at jeg ikke kan få overblik over dem.

Tobias Baldrian Madsen er forretningsudviklings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesud-vikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business development engineer fra Aarhus Universitet.

Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Godt gemte guldkorn
Ind imellem de mange sider med teori og historisk diskussion, kom der alligevel nogle guldkorn, hvor jeg mærker, at forfatterne har noget på hjerte.

For eksempel afsnittet omkring ledelsens mindset i forhold til strategi og nogle cases som for eksempel CBB Mobil. På meget kort tid ændrede CBB Mobil sin strategi og blev til en ”Black Swan”, der ødelagde noget for de etablerede selskaber.

De fik priserne på mobiltelefoni til at styrtdykke, mens de tog markedsandele for til sidst at blive opkøbt af Sonofon. Cases som disse understøtter fint nogle af pointerne i løbet af bogen.

Mangler selv en strategi
Flemming Poulfelt og Michael Moesgaard Andersen har forsøgt at skabe en bog, der kan bruges både af ledere, medarbejdere og studerende.

Jeg er ikke i tvivl om, at resultatet ville være blevet bedre, hvis der havde været en mere snæver målgruppe.

Hvis bogen skulle skrives til erhvervsledere, så skulle der mere liv og energi ind i materialet, og der skulle fokus på deres specielle situation.

Der er meget lidt at spejle sig i, hvis man ikke lige er i telebranchen, fordi det er der næsten alle dybdegående eksempler i bogen kommer fra.

Hvis den skulle have været skrevet til studerende og medarbejdere, så skulle man nok overveje, om bogformen virkelig var den rigtige - ikke fordi indholdet er forkert, men fordi det er meget svært at skabe overblik over noget så omfattende fortrinsvis med ord.

Fint startpunkt
Der er ikke nogen tvivl om, at der er brugt tid på denne bog, men jeg anser den desværre for at være alt for overfladisk, uden at forfatterne virkelig giver stoffet liv med deres egne erfaringer og tips.

Jeg tror, at det sikkert er en fin indgangsbog til strategiarbejdet, hvis man aldrig har arbejdet med det før. Folk, der arbejder med strategi løbende, bliver skuffede hvis de tror, at bogen giver mange nye inputs.



På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 3/10
Direkte brugbar: 5/10
Godt skrevet: 4/10

Titel: Strategi
Forfatter: Poulfelt, Flemming & Andersen, Michael M.
Forlag: Akademisk Forlag Business
Sider: 240
Pris: 299,95

Artiklen er en del af temaet Bøger.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068