Investeringer giver bonus hos Louis Poulsen
PH-firmaet har skruet på adskillige håndtag. Det sætter tydelige spor i regnskabet.
- Vi skabte fremdrift i salget i 2015 og fortsatte investeringerne i produktudvikling, salgsorganisation og tilstedeværelse på tværs af markeder, kundegrupper og kanaler. Udviklingen af nye produkter er accelereret, og vi forbedrede lønsomheden markant i et år med fokus på effektivisering og en række forandringer på de indre linjer. Sammen har vi udfordret konventionerne og gentænkt vores måde at gøre tingene på, og det skaber resultater, siger CEO Christian Engsted.
Langt hurtigere fra ide til salg
Gennem procesoptimering inden for produktudvikling og produktion har Louis Poulsen blandt andet forbedret den interne planlægning og reduceret både gennemløbstiden og tidsforbruget fra ide over udvikling til markedsføring af nye produkter. Christian Engsted fremhæver selv de to nye produkter, Cirque og Grand, hvor tidsforbruget i udviklingen er halveret til blot ét år.
Samme resultater er skabt på Louis
USA er nøglen
Louis Poulsen henter i dag omkring 75 procent af omsætningen i udlandet. Det tal skal øges - ikke mindst i USA.- USA er et kerneområde for os. Vi skal lykkes i USA! slår Christian Engsted fast.
30 procent vækst i USA - mindst, lyder målet. For selvom USA i dag er Louis Poulsens næststørste marked, skal det være større, ligesom det tidligere har været det.
Det kræver fornyede investeringer, og dem er der allerede taget hul på. Ikke mindst takket være kapitalfonden Polaris Private Equity, som købte lampe-koncernen i 2014. Der er åbnet nyt showroom i Los Angeles, antallet af sælgere er øget med 50 procent til 12 styk, og en række af de nye produkter er godt egnede til det amerikanske marked.
- Vi må ikke hvile på laurbærrene, slår Christian Engsted fast og understreger, at der er tale om en kontinuerlig proces for hele tiden at blive mere effektive.
Oprustning og nye segmenter
Samtidig med procesoptimeringerne er salgsstyrken oprustet, og der er åbnet nye showrooms i Oslo, Los Angeles og London samt investeret i en stærkere tilstedeværelse online, så Louis Poulsen er tilgængelig på flere platforme for stadig flere kunder. Derfor styrker koncernen også salgsindsatsen i commercial-segmentet, som omfatter kunder inden for blandt andet restaurationsbranchen og detailkæder, hvor vækstraterne er højere end i koncernens traditionelle professional- og residential-segmenter.
- Med vores stærke brand, danske håndværk og unikke portefølje af tilknyttede designere er det potentielle marked stort, og der ligger fortsat store muligheder og opgaver foran os. I 2015 gjorde vi spillepladen større ved at styrke indsatsen over for nye kundegrupper og investere i at udvide aktiviteterne i de attraktive markeder, hvor vi allerede er til stede. Allerede i 2016 forventer vi, at den målrettede indsats vil skabe yderligere fremgang i USA og inden for salget til det kommercielle marked, som blandt andet udgøres af detailkæder, hoteller, restauranter og caféer, siger CEO Christian Engsted.
I forlængelse af den positive udvikling i 2015 og de iværksatte initiativer inden for produktudvikling, produktion og salg forventer ledelsen at øge omsætningen og driftsresultatet i 2016.